Færrest tab på skibsulykker i et årti
I går offentliggjorde forsikringsselskabet Allianz sin opgørelse af søulykker i 2016. 85 store skibe gik tabt globalt sidste år, en nedgang på 16 procent i forhold til 2015 og det laveste antal i et årti. Menneskelige fejl og ringe vedligehold medførte tab på 1,6 milliarder dollar.
”Besætnings-uagtsomhed og utilstrækkelig skibsvedligeholdelse er to potentielle områder med øget risiko. Især hvis rederne vælger at rekruttere besætning med mindre erfaring og træning eller vælger at udskyde vedligeholdelsesarbejde længst muligt for at spare penge”, siger Duncan Southcott, Allianz Global Corporate & Specialty's chef for marineforsikring.
Allianz fremhæver de risici, der skyldes kombinationen af menneskelige fejl og cybersikkerhedstrusler. Anslået 80 procent af brud på cybersikkerhed i offshore-sektoren stammer fra medarbejdernes fejl, hvilket gør besætningsuddannelsen vigtigt på ethvert plan for at bekæmpe hacking. Agenturet advarer om, at cybersikkerhed ikke bør forsømmes, selvom uddannelses- og vedligeholdelsesbudgetter er under pres.
Fragtskibe tegnede sig for cirka en tredjedel af tabene sidste år efterfulgt af fiskerfartøjer, passagerskibe, ro-ro skibe, slæbebåde og produkttankskibe. Forlis var den største årsag til tab, og uvejr var en forudsigelig komplicerende faktor. Brand- og eksplosionsuheld steg lidt i forhold til året før.
Allianz fremhæver de store fremskridt, som råolietankerindustrien har gjort de seneste år. Der har kun været 15 tab af tankskibe i løbet af de sidste ti år, og ingen overhovedet de sidste to år.
Geografisk beholdt Sydøstasien sin føring med antallet af samlede tab på 23 skibe, cirka en fjerdedel af det samlede antal efterfulgt af Middelhavet. Det østlige Middelhavsområde opretholdt sin førsteplads for alle typer ulykker, herunder maskinskader.
Kilde: Maritime Executive