Færre slæbebåde skal tage lods om bord
Fra 1. januar 2021 må slæbebåde i gravede render eller afmærkede sejlløb bugsere større genstande uden nødvendigvis at tage lods ombord. Dermed flugter de danske regler med reglerne i nabolandene Norge, Sverige, Holland og Polen.
Det er en dansk særregel, der nu bliver fjernet af Søfartsstyrelsen med ændringen af en række bekendtgørelser, og den bliver budt velkommen af Danske Rederier, der har kæmpet for lige vilkår på området.
”Lige regler giver lige konkurrence, og derfor synes vi, at det er godt, at vi nu får fjernet en regel, der giver flere restriktioner for slæbebåde i Danmark end i udlandet,” siger Niels Henriksen, ejer og adm. direktør i NH Towage. I Danske Rederier er man også glade for, at vi nu også får de samme vilkår, som de omkringliggende lande, når det gælder slæbebåde.
Tidligere måtte det bugserede maksimalt måle 28 meter i længden, men det ændres nu til maksimalt 50 meter i længden, før der er krav om lods om bord.
Bredden må være op til 20 meter. Det kan være pramme, kabler, installationsfundamenter eller skibsskrog, som trækkes i vandet efter slæbebådene.
”Vores vigtigste opgave er at sikre rimelige og konkurrencedygtige vilkår for danske rederier uden at gå på kompromis med sikkerheden. Derfor ser vi det som en klar sejr, at reglerne nu harmoneres med vores nabolande, når både Søfartsstyrelsen, rederier og lodser er enige om, at den nye grænse på 50 meter er fuldt forsvarlig,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier. ”Meget er sket siden 1995, hvor 28 meters reglen stammer fra. Vi har i dag langt bedre elektroniske søkort og skibe med bedre navigationsudstyr og manøvremuligheder og derfor giver det rigtig god mening at gøre reglerne tidssvarende,” slutter Maria Skipper Schwenn.
Kilde: Danske Maritime