Færgen Bitten Clausen sejler på biodiesel
Færgen Bitten Clausen, der sejler mellem Ballebro og Hardeshøj på Als, er som den første færge i Nordeuropa begyndt at udskifte en del af dieselolien med biodiesel. Det sparer klimaet for 130 ton CO2 om året - men det lugter.
Foto: Nis Hoff / Wikimedia.
Forsøget indebærer, at en fjerdedel af dieselolien erstattes af biodiesel baseret på døde dyr og slagteriaffald. Ud over lugten har produktet den lidt kedelige egenskab, at det paraffinerer ved lave temperaturer.
Derfor har rederiet, der årligt fragter 160.000 biler frem og tilbage mellem Als og Jylland, valgt at forvarme olien ved koldt vejr. B25 brændolien bliver filtreret igennem et CJC specialfilter. Afprøvningen af filteret er en del af forsøget.
Da fame fuel er lidt aggressiv, og renser op i brændolierør etc., har maksinfolkene skiftet fuelfiltre og smøreolie i tre på hinanden følgende dage. Intervallet for olieskift er ligeledes halveret i henhold til motorfabrikantens specifikationer.
Forsøget skal løbe indtil primo marts 2011, hvor Bitten Clausen dokkes periodisk. Her vil man adskille de berørte motorer samt referencemotorerne for at få indikationer på eventuel ekstra slitage og andre påvirkninger, der ved kontinuerlig drift med biolie, kan påvirke motorernes levetid.
Der vil i hele perioden blive taget prøver af både smøreolie og brændolie samt målinger af sod-tal og NOX på dels forsøgsmotorerne, men også på referencemaskinrummet.
Disse tal vil blive vigtige parametre i en eventuel fremtidig drift.
Forsøget vil blive vurderet ud fra følgende parametre:
Emissionsændringer Levetidsændringer på involverede motorer Driftsøkonomi
Såfremt forsøget gøres til en permanent driftsform, skæres der 50.000 liter dieselolie, svarende til 133 tons CO2, ud af Sønderborgområdets årlige CO2-regnskab.
EU støtter projektet med op til 40.000 euro, mens en tilsvarende merudgift betales af rederiet selv.
Kilde: Sønderborg Kommune