Få overblik over forstyrrelser i forsyningskæden

DI Handels interaktive logistikbarometer hjælper med at være opdateret på de seneste udviklinger og usikkerheder indenfor logistikbranchen. Med de tiltagende usikkerheder i Det Røde Hav og de medfølgende stigende fragtpriser, opstår der et naturligt behov for at følge med i udviklingen.

Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Foto: 123rf.com

Coronakrisen medbragte store udsving i forsyningskæderne, men der har i den efterfølgende periode været en relativt rolig tilbagevenden til niveauer fra før krisen. Denne relativt rolige periode er dog i de seneste måneder blevet erstattet af store usikkerheder i forsyningskæderne. Efter de første angreb fra Houthierne i november har der bredt sig usikkerheder, hvor flere rederier har valgt at omdirigere skibe til at sejle nedenom Afrika. I nogle tilfælde har forlænget ruten med over 10 dage. 

Det er dog ikke kun i Det Røde Hav, at der er problemer. Panama kanalen er ramt af tørke, hvilket har påvirket vandstanden i kanalen og dermed også kapaciteten af skibe, der kan passere igennem. Dette sætter rederier i et dilemma om, hvorvidt de skal sejle en omvej, som gør leveringstiderne længere, eller om de vil risikere at sidde i kø for gennemsejling i Panama kanalen. Disse udfordringer og usikkerheder sætter et pres på den globale forsyningssituation både med hensyn til stigende priser fra rederierne men også længere leveringstider. 

Med usikkerhed opstår et logisk behov for at følge udviklingen tættere og måske foretage mere dybdegående analyser af situationen. DI Handel har udarbejdet et logistikbarometer, der gør det muligt at dykke ned i indeksudviklingen på spotmarkedet for søfragt mellem Asien og Europa. Et område som jo netop er påvirket af de geopolitiske spændinger og resulterende angreb i Det Røde Hav.

Et eksempel: Udviklingen i priserne på spotmarkedet fra Asien til Europa

DI Handels interaktive logistikbarometer kan bruges af medlemmer via hjemmesiden Logistikbarometer. Her kan man arbejde med data fra 2019 til nu på egen computer og udvælge de perioder og ruter, som er relevante for virksomheden.

Under fanen ”OCEAN”, kan man vælge én eller flere af 12 relevante ruter. I dette tilfælde er ruten ”China/East Asia to Europe” valgt. Logistikbarometeret viser, at der på ruten fra Kina/Østasien til Europa har været en stigning i priserne på 169 procent for uge 1 i 2024 sammenlignet med ugen før. Og sammenlignes der med samme periode sidste år, så ligger priserne 58 priserne højere.

Læs også: Danmark er verdens 10’ende største søfartsnation

Flere ruter kan vælges på dropdown listen, og når ruten ”US (East) to Europe”, som ikke passerer gennem Suez Kanalen, vælges, er det tydeligt, at der er store forskelle på prisudviklingerne på tværs af ruter. Her er der, sammenlignet med ugen forinden, sket en prisstigning på 5 procent og et fald i priserne på 32 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

/ PiB

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Hurtigfærgen Lilleøre taget ud af drift

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle