EU's ministre bakker op om IMO
EU’s transportministre har sendt et stærkt signal om fortsat opbakning til den europæiske maritime branche. Det skete på et møde i EU’s Ministerråd, hvor transportministrene vedtog prioriteterne for EU’s samlede maritime transportpolitik frem til 2020.
”Vi er meget tilfredse med transportministrenes tydelige opbakning til den igangværende proces i IMO, når det gælder arbejdet med at nedbringe drivhusgasudledninger for søfarten. Danske Rederier går forrest for en ambitiøs global aftale med konkrete målsætninger. Vi mener, at Europa-Parlamentets krav, om at inkludere søfarten i EU’s kvotehandelssystem, er en uhensigtsmæssig fremgangsmåde, der vil føre til mere bureaukrati og færre reduktioner end en global aftale,” siger Casper Andersen, chef for Danske Rederiers sekretariat i Bruxelles.
EU’s transportministre gav opbakning til IMO som centralt internationalt lovgivningsforum for søfarten. Det fremgår, at eksempelvis klimaforandringer og miljøbeskyttelse kræver globale løsninger. Ministrene er for den konkrete køreplan i IMO, der skal redukcere af søfartens CO2-udledninger i foråret 2018.
Transportministrenes prioriteter omfatter også et klart fokus på konkurrenceevne og digitalisering som de væsentlige pejlemærker. Derudover fastslår ministrene, at der er fuld opbakning til de maritime statsstøtteretningslinjer, som grundlag for en fortsat succesfuld europæisk søfartsklynge, der bidrager til den europæiske økonomi.
”Der er tydelige aftryk efter danske mærkesager i ministrenes konklusioner på alt fra digitalisering over generel bæredygtighed i søfarten som en effektiv transportform, så det er vi meget tilfredse med. Næste skridt bliver, at Kommissionen sætter fart på en ny, samlet EU-strategi for det maritime område, som afløser for den nuværende, der løber til næste år,” siger Casper Andersen.
Kilde: Danske Rederier