EU vil jagte svovlsyndere på havet

Brændstof til skibe skal kontrolleres bedre. Det har EU netop vedtaget. Det sker for at sikre, at skibsfarten overholder nye regler for svovl, der skal give renere luft i Europa. Miljøminister Kirsten Brosbøl glæder sig over beslutningen.

”Med EU’s beslutning har vi sat en klar kurs mod renere luft til alle europæere. Svovl og partikler kan gøre os syge og medføre syreregn, og det er vigtigt, at vi sætter ind mod luftforurening i fællesskab. For luftforurening kender ingen grænser, og 80 procent af partikelforureningen i Danmark stammer fra udlandet”, siger miljøminister Kirsten Brosbøl.

EU har netop vedtaget at skærpe kontrollen med skibes brændstof. Den skærpede kontrol bliver indført, fordi skibe siden årsskiftet har skullet bruge brændstof med et markant lavere indhold af svovl, når de sejler i sårbare områder som Nordsøen og Østersøen. Det gør brændstoffet dyrere, og derfor er effektiv kontrol vigtig for at sikre, at kravene bliver overholdt.

Med aftalen har medlemslandene forpligtet sig til løbende kontrol af skibene og til at tage prøver af deres brændstof. Desuden skal landene overholde regler for, hvordan de tager olieprøver fra skibene. Og endelig skal de indrapportere deres kontrol-data til EU Kommissionen. Fra dansk side har man med regeringens luftpakke ”Ren luft til danskerne” allerede afsat syv millioner kroner til at skærpe kontrollen.

”Danmark er allerede langt med planlægningen, og danske rederier er i fuld gang med at sikre, at deres skibe lever op til de nye håndhævelsesregler. Dermed bliver Danmarks grønne indsats også en konkurrencemæssig fordel. I Danmark vil vi overvåge skibene fra luften for eksempel ved hjælp af fly eller droner, og vi vil øge kontrollen med skibene i de danske havne”, siger Kirsten Brosbøl.

De skærpede svovlkrav trådte i kraft den 1. januar 2015. Der er mange penge at spare ved at snyde. De ekstra omkostninger for brændstof afhænger af skibets størrelse og fart, men vil være på mellem en halv til en million kroner for en tur fra den engelske kanal igennem til Østersøen og retur.

Kilde: Miljøministeriet

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle