EU vil blande sig i maritime arbejdsvilkår
Søfarende vil fremover blive omfattet af reglerne i Arbejdsvilkårsdirektivet, hvis Europa-Parlamentet får sin vilje. Det kan give flere økonomiske og administrative byrder for det maritime erhverv, som allerede er tæt reguleret og beskyttet af internationale konventioner. Det ærgrer Danske Rederier.
"Det er ærgerligt, at der ikke er mere lydhørhed overfor det faktum, at søfarten er gennemreguleret på internationalt niveau, og at det ikke gavner de europæiske rederier at indføre særlige regler, der i stedet svækker deres konkurrencedygtighed. Vi er et globalt erhverv og kæmper for globale regler. De beskyttelsesværdige hensyn, der tages til lønmodtagerne med dette direktiv, er der allerede taget hensyn til i de internationalt gældende regler,” siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier.
Direktivforslaget har ambition om at indføre minimumsregler på tværs af samtlige sektorer på det europæiske arbejdsmarked. Det gælder også det maritime erhverv, hvor der i forvejen gælder særlige regler, som reguleres på internationalt plan gennem eksempelvis ’the Maritime Labour Convention’ og ’The Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers’. Begge konventioner er desuden implementeret i EU-lovgivningen.
Da de nuværende konventioner allerede regulerer områder som for eksempel arbejdstid og ansættelseskontrakter har Danske Rederier arbejdet på at få indført en delvis undtagelse for netop de søfarende. Den er dog blevet stemt ned af beskæftigelsesudvalget i Europa-Parlamentet.
I næste led af lovgivningsprocessen forhandler repræsentanter fra Europa-Parlamentet, Ministerrådet og Europa-Kommissionen i håbet om at kunne lande et kompromis på lovgivningsteksten, inden direktivforslaget formelt stemmes igennem af hhv. Europa-Parlamentet og Ministerrådet.
”Det er afgørende, at medlemslandenes regeringer formår at sikre undtagelser for industrier, der arbejder under helt specielle vilkår, ligesom tilfældet er for den europæiske maritime industri,” siger Anne Windfeldt Trolle
Kilde: Danske rederier