EU: Rederier skal indberette godsmængder

EU's Ministerråd har netop slået fast, at rederier også fremover skal indrapportere, hvor meget gods de sejler til eller fra europæisk havn. Den information kan - sammenholdt med information om skibenes udledninger - bruges til at regne ud, hvor energieffektive skibene er.

”Vi er glade for at, EU’s medlemslande er enige med os i, at det fortsat skal være obligatorisk for rederierne at redegøre for, hvor meget gods, de har fragtet”, siger Jens Valdemar Krenchel, sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles repræsentation.

Danske Rederier har hele vejen argumenteret imod Kommissionens forslag om at gøre det valgfrit for rederierne at oplyse, hvor meget gods de har fragtet. Kun med oplysninger om godsmængde er det muligt at vurdere skibes energieffektivitet.

”Styrken ved den måde, MRV-systemet fungerer i dag, er jo netop, at man kan udregne udledningen af CO2 per fragtet ton gods per sømil. Ændrer man det, vil vi ikke længere være muligt objektivt at vurdere energieffektiviteten af skibe, der anløber europæiske havne,” siger Jens Valdemar Krenchel.

”Det er vigtigt, da vi ellers risikerer at fjerne incitamentet til innovation af skibene,” siger Jens Valdemar Krenchel.

Ministerrådet skriver i en pressemeddelelse, at de nu er klar til forhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslaget.

”Med dagens sejr i Ministerrådet har vi selvfølgelig blikket rettet mod Europa-Parlamentet, hvor vi arbejder hårdt på at sikre, at de bakker op om Ministerrådets beslutning”, siger Jens Valdemar Krenchel.

Kilde: Danske Rederier

FAKTA

Siden januar 2018 har alle skibe, som sejler til og fra havne i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, skullet rapportere mængden af gods de har fragtet i EU’s rapporteringssystem MRV (monitorering, rapportering og verificering). Ud fra denne rapportering har det været muligt at beregne skibes CO2-udledning, det såkaldte transportarbejde, ved at dividere mængden af medbragt gods med den sejlede distance. Det betyder, at EU’s MRV-system giver en indikation af hvert skibs energieffektivitet.

Hvis denne rapportering blev gjort frivillig, ville skibene i stedet skulle rapportere deres samlede vægt-tonnage, og det ville dermed ikke være muligt, at beregne hvert skibs egentlige energieffektivitet.

Oplysning om skibes energieffektivitet er væsentlig i arbejdet med at nedbringe skibsfartens udledning af CO2.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course