EU: Rederier skal indberette godsmængder

EU's Ministerråd har netop slået fast, at rederier også fremover skal indrapportere, hvor meget gods de sejler til eller fra europæisk havn. Den information kan - sammenholdt med information om skibenes udledninger - bruges til at regne ud, hvor energieffektive skibene er.

”Vi er glade for at, EU’s medlemslande er enige med os i, at det fortsat skal være obligatorisk for rederierne at redegøre for, hvor meget gods, de har fragtet”, siger Jens Valdemar Krenchel, sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles repræsentation.

Danske Rederier har hele vejen argumenteret imod Kommissionens forslag om at gøre det valgfrit for rederierne at oplyse, hvor meget gods de har fragtet. Kun med oplysninger om godsmængde er det muligt at vurdere skibes energieffektivitet.

”Styrken ved den måde, MRV-systemet fungerer i dag, er jo netop, at man kan udregne udledningen af CO2 per fragtet ton gods per sømil. Ændrer man det, vil vi ikke længere være muligt objektivt at vurdere energieffektiviteten af skibe, der anløber europæiske havne,” siger Jens Valdemar Krenchel.

”Det er vigtigt, da vi ellers risikerer at fjerne incitamentet til innovation af skibene,” siger Jens Valdemar Krenchel.

Ministerrådet skriver i en pressemeddelelse, at de nu er klar til forhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslaget.

”Med dagens sejr i Ministerrådet har vi selvfølgelig blikket rettet mod Europa-Parlamentet, hvor vi arbejder hårdt på at sikre, at de bakker op om Ministerrådets beslutning”, siger Jens Valdemar Krenchel.

Kilde: Danske Rederier

FAKTA

Siden januar 2018 har alle skibe, som sejler til og fra havne i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, skullet rapportere mængden af gods de har fragtet i EU’s rapporteringssystem MRV (monitorering, rapportering og verificering). Ud fra denne rapportering har det været muligt at beregne skibes CO2-udledning, det såkaldte transportarbejde, ved at dividere mængden af medbragt gods med den sejlede distance. Det betyder, at EU’s MRV-system giver en indikation af hvert skibs energieffektivitet.

Hvis denne rapportering blev gjort frivillig, ville skibene i stedet skulle rapportere deres samlede vægt-tonnage, og det ville dermed ikke være muligt, at beregne hvert skibs egentlige energieffektivitet.

Oplysning om skibes energieffektivitet er væsentlig i arbejdet med at nedbringe skibsfartens udledning af CO2.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

26.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk, MSC og CMA CGM  flytter skibe til indisk register

25.10.2025Maritimedanmark.dk

USA sender hangarskib i kamp mod narkokarteller

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Færgen Fynshav kan være på vej til Læsø

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Liberia-flaget fragtskib bordet ud for Göteborg

23.10.2025Maritimedanmark.dk

Pakken er vedtaget: LNG-forbud og hårdere greb om russisk skibsfart

23.10.2025Maritimedanmark.dk

USA rammer Rosneft og Lukoil med nye sanktioner

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Ny sanktionspakke skal gøre det muligt at inspicere skyggetankere

21.10.2025Maritimedanmark.dk

Bjærgning af forlist trawler på vej ved Hanstholm

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Projektleder til Havne- og færgeprojekter

Vil du være med til at forme fremtidens havne og færgeinfrastruktur på Lolland? Vil du skabe rammerne for vækst, grøn omstilling og øget tilgængelighed? Så er det dig vi søger!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

26.10.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.11.2025

Sted

Digital course