EU afgør sag om værftstøtte
Europa-Kommissionen har afgjort, at en spansk ordning for køb af skibe, som er bygget på spanske værfter, og involverer leasing og finansiering ved hjælp af skatterabatter, delvist er i strid med EU's regler om ulovlig statsstøtte. Det er dog ikke værfterne, der kommer til at betale tilbage, men investorerne.
I juni 2011 startede Kommissionen en undersøgelse af ordningen på baggrund af klager fra en række europæiske skibsværfter og deres brancheorganisationer. Ordningen har ifølge Kommissionen givet såkaldte Economic Interest Groups (EIG) og deres investorer en urimelig konkurrencefordel.
Den spanske ordning, som blev indført i 2002, bygger på, at rederier ikke anskaffer sig skibe direkte fra de spanske værfter, men via et kompliceret kontrakt- og finansieringssystem, som involverer EIG'er. Disse selskaber og investorgrupper anskaffer i stedet skibene via leasingarrangementer og opnår derved og i forbindelse med senere videresalg af skibene til rederierne en række skattefordele.
Det er disse skattefordele, Kommissionen finder i strid med statsstøttereglerne, hvorfor EIG'erne skal nu tilbagebetale støtten.
Kommissionen har vurderet, at selv om skibene videresælges til rederierne til en lavere pris set i forhold til den pris, rederierne havde skullet betale, hvis skibene var anskaffet direkte fra de spanske værfter, er der ikke tale om statsstøtte til rederierne.
Kommissionen lægger vægt på, at tilbagebetalingsforpligtelsen ikke må væltes over på de spanske skibsværfter. Det er altså investorerne, der kommer til at betale og ikke som det tidligere har været formodet de spanske skibsværfter.
Kommissionen understreger også, at den udelukkende kræver støtte modtaget efter april 2007 tilbagebetalt, fordi det først på det tidspunkt blev afgjort, at en tilsvarende fransk ordning var i strid med EU's statsstøtteregler.
Den 20. november 2012 godkendte Kommissionen en revideret ordning for finansiel skatteleasing i forbindelse med skibsbygning. Da den reviderede ordning har et bredere erhvervsmæssigt sigte og dermed ikke kun er møntet på skibsbygning, er den reviderede ordning ifølge Kommissionen i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Kilde: Danske Maritime