Et skridt nærmere brintfabrik i København
Partnerskabet bag planerne om en brintfabrik i København er nu med Ørsted i spidsen parat til at investere et trecifret millionbeløb i planens første fase. Samtidig har partnerskabet søgt om “et stort tocifret millionbeløb” i statsstøtte fra Innovationsfonden, skriver Berlingske.
Det er Ørsted, der sammen med Maersk, DFDS, DSV Panalpina, Københavns Lufthavne og SAS står bag projektet om at bygge en gigantisk fabrik i København, der skal producere grøn brint på basis af strøm af den kommende vindmølleø ved Bornholm.
Første fase skal stå klar allerede i 2023, mens fabrikken fuldt udbygget i 2030 skal kunne levere mere end 250.000 tons bæredygtigt brændstof til skibe, fly og vejtrafik.
“Partnerselskaber kommer samlet med et meget stort millionbeløb, men der er tale om en teknologi i en meget tidlig modningsfase, hvor der er behov for at gå gennem en modning og skalering. Derfor er der brug for støtte, indtil vi over tid bliver i stand til at konkurrere med fossile brændstoffer,” siger Henrik Poulsen, topchef i Ørsted til Berlingske.
Ud over at støtte projektet opfordrer Henrik Poulsen politikerne til at gå sammen med industrien for at få etableret de nødvendige rammevilkår for produktion af grøn brint i Danmark. Det handler bl.a. om, at man på EU-niveau skal blive enige om at stimulere efterspørgslen efter grønne brændstoffer ved at stille iblandingskrav til den tunge transport, skriver avisen.
Partnerskabet har siden lanceringen taget Københavns Kommune, COWI og Boston Consulting Group med som såkaldte videnspartnere.
Kilde: Berlingske