Et køb af NOL kan være fornuftigt
Singapore-rederiet Neptune Orient Lines’ containerdivision APL har tabt markedsandele og har i årevis haft underskud på bundlinjen. Alligevel kan det give god mening for Maersk Line at overtage det kriseramte rederi, mener analytiker.
Selv aggressive omkostningsbesparelser har ikke været nok til at skabe overskud i APL, og det seneste tredje kvartalsresultat viste et tab på 96 millioner dollar. Ifølge Alphaliner er APL’s markedsandel reduceret fra 4,2 procent i 2010 til nu kun 2,8 procent.
Alligevel kan det give god mening for Maersk Line at overtage rederiet, mener Lars Jensen fra SeaIntel. APL har nemlig en stærk flåde af skibe mellem 8.000 og 10.000 TEU, som rederiet har fået leveret i de sidste to til fire år, og de passer fint til Stillehavsruterne. Hverken Maersk Line eller CMA CGM har nyere skibe, der kan betjene Stillehavsruterne omkostningseffektivt. I stedet har de to rederier temmelig gamle skibe mellem 8.000 og 10.000 TEU og vil derfor have fordel af at overtage APL’s nyere skibe, mener Lars Jensen.
Det vurderes, at NOL vil koste 2,7 milliarder dollar, hvis det ender med en købsaftale.
Kilde: joc.com