Esbjerg-rederi sagsøges for kontraktbrud
Esbjerg-rederiet World Marine Offshore valgte i sidste øjeblik at trække sig fra et havvindmølle projekt ud for USA´s østkyst, men nu kræver den tidligere partner og en invester knap 130 mio. kr. i erstatning. Det danske rederi kalder sagen “helt og aldeles grundløs”.
World Marine Offshore gik i 2020 sammen med det amerikanske firma Patriot Offshore Maritime med henblik på at etablere et rederi, der kunne byde ind på havvindprojekter.
Det lykkedes da også for det nye selskab at vinde et udbud om en opgave i forbindelse med opførelsen af en havvindpark med 62 møller ved Martha´s Wineyard i Massachusetts og siden også en aftale med General Electric, der levererer vindmøller til projektet, skriver ShippingWatch.
Aftalerne betød, at der skulle bygges tre nye mandskabsfartøjer i USA, men det skete aldrig. Det danske selskab havde ikke pengene og samtidig var der uenigheder om strategien i ejerkredsen, der i december 2021 endte med, at hele bestyrelsen gik af og Hans Schneider afløste Lars Christian Zøhner som adm. direktør.
Herefter blev samarbejdet med amerikanerne opsagt. Hans Schneider ønsker ikke at rulle hele forklaringen om opsigelsen ud for Finans, men bekræfter, at de amerikanske planer var en del af strategi-diskussionerne i ejerkredsen.
”Men det var ikke den sag alene, der gjorde udslaget. Den var en del af det samlede billede,” understreger han overfor mediet.
Amerikanerne mener, at de knap 130 mio. kr. er en fair erstatning for et kaotisk forløb, mens Esbjerg-rederiet omvendt mener, at de var i deres gode ret til at afbryde samarbejdet.
”Vi opfatter sagen som helt og aldeles grundløs. Partnerskabet blev afbrudt i henhold til de aftaler, der lå. Selvfølgelig havde vi helst været den foruden, men vi er ikke specielt bekymrede,” siger topchef Hans Schneider til ShippingWatch.
Kilde: ShippingWatch