Er din MOB båd klar til beredskab?

Mens mange maritime operatører skifter deres traditionelle redningsbåde lavet af glasfiber ud med lette RIB-både, der både er sikre og stabile, glemmer en del, at den oppustelige bådtype også kræver vedligehold.

Foto: Pro-safe

Siden RIB-båden (Rigid Inflatable Boat) blev konstrueret som redningsbåd for cirka halvtreds år siden, har teknologien udviklet sig så meget, at de fleste operatører nu vælger den frem for den gammeldags glasfiberbåd. RIB-bådene kan nemlig skræddersyes til operatørens behov, pontonerne giver båden høj stabilitet, og deres lette vægt gør dem agile på vandet og nemmere at håndtere og udsætte fra Davidsystemer på moderskibe.

Men hos Pro-Safe A/S, der er producent af professionelle RIB-både og servicerer op imod 200 RIB-både om året på det lokale værksted i Korsør, ser man nu en uheldig tendens, hvor opmærksomheden på vedligehold, servicering og reparation er vigende, og det kan have konsekvenser for RIB-bådens pålidelighed og sikkerhed. 

“Bådene står som oftest ude og er som regel ubeskyttede i alle former for vind og vejr, og det kan være hårdt ved pontonerne. De skader, vi ser på netop pontonerne på vores værksted i Korsør, kan undgås ved simple tiltag som at anskaffe sig et ordentligt solcover og ved at anvende basale plejeprodukter. Et serviceeftersyn er dog nødvendigt for at undgå nedsat funktion på fartøjet og en øget risiko for lækager og punktering. Vi anbefaler at bådene kommer i professionelle hænder mindst en gang om året. Her vil det professionelle RIB-værksted gennemføre en komplet afrensning af pontoner og give UV-pleje, samt udbedre evt. skader i glasfiber, så de ikke udvikler sig til vandindtrængen i glasfibermåtterne. Med den support holdes RIB-båden altid i topform”, fortæller Pro-Safe’s Key Account Service Manager, Martin Ravn.

Mens de fleste er opmærksomme på at få bådenes motorer serviceret og skiftet olie, halter det ofte bagefter med at få kigget under bådene. Glasfiber er det mest brugte skrogmateriale for RIB-både, fordi det både er sikkert og solidt, men det kan stadig få skader, fastslår Martin Ravn:

”På vores værksted i Korsør, ser vi ofte mindre skader på skroget, som ikke er blevet behandlet i tide, det kan medføre, at skaden udvikler sig og dermed kræver en omfattende reparation. Vi ser ofte, at RIB-bådene bliver brugt som arbejdsbåde, og i den forbindelse kommer der ofte malingsklatter på pontonen, gribelinerne og D-ringe bliver revet itu og reflekser skaller af, samt mange andre lignende småskader. Dette kan heldigvis udbedres på det årlige eftersyn,” siger han.

Pro-Safe solgt og serviceret RIB-bådene i mere end 23 år, og har derfor erfaring med alle former vedligeholdelse- og reparationsopgaver. For yderligere råd og sparring kontakt Pro-Safe’s Key Account Service Manager, Martin Ravn: martin@pro-safe.dk / +45 31 34 62 96.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Sikkerhed

Sikkerhed er forudsætningen for alt arbejde der udføres, også i den maritime branche. I dette Tema dykker vi ned i vidt forskellige aspekter af sikkerhed - på havet, offshore og eksistentielt. Udstyr der kan forhindre at brand opstår, udstyr der anvendes til at bekæmpe brand - og udstyr der skal forbedre sikkerheden. Og så giver Erhvervsministeren sit bud på den sikkerhed der omgiver os alle.

12.05.2023PRO-SAFE A/S

Sponseret

Er din MOB båd klar til beredskab?