Enighed: Skibsfarten skal købe CO2-kvoter
Efter nye forhandlinger blev EU Parlamentet onsdag enige om at lade EU´s kvotehandelssystem (ETS) omfatte skibe på 400 gt. eller mere. I fremtiden skal skibsredere købe CO2 kvoter til al sejlads inden for EU og frem til 2027 til 50 pct. af sejladser der går til og fra havne uden for EU.
Arkivfoto..
EU Parlamentets beslutning om at indlemme skibsfarten i EU´s kvotehandelssystem bliver hilst velkommen af såvel de europæiske skibsejeres organisation ESCA som NGO´ en Transport & Environment.
De nye regler betyder, at 75 pct. af indtægterne vil blive opsamlet i en fond og bruges til at fremme en grøn udvikling i sektoren. Samtidig kan skibsejerne sende regningen for de indkøbte kvoter videre til de kommercielle operatører af skibene.
“Europæiske skibsejere hilser de øgede klimaambitioner i “Fit for 55” pakken velkommen,” siger Sotiris Raptis, der er generalsekretær i ECSA. Han glæder sig over, at et flertal i EU Parlamentet har lyttet til industriens ønske om, at regningen for CO2-kvoterne skal kunne sendes videre i værdikæden og er godt tilfreds med, at 75 pct. af provenuet går tllbage til skibsfarten.
“Øremærkningen af indtægterne til skibsfarten er en forudsætning for at kunne finansiere udbredelsen af grønnere brændstoffer,” siger han.
Også Transport & Environment glæder sig over vedtagelsen.
“Det er en historisk dag for europæisk klimapolitik. Udvidelsen af kvotesystemet betyder, at flere af Europas forurenere kommer til at betale,” siger Sofie Defour, der er klimachef i T&E.
Efter overgangsordningen for skibe der sejler fra havne i EU til havne uden for EU eller omvendt, der udløber i 2027, er de også omfattet 100 pct. af ETS-systemet, oplyser T&E.
Redaktionen