En mand savnes efter forlis i Østersøen

Et af deltagerskibene i Tall Ships Race, det over 100 år gamle 60 fod lange norske museumsskib Wyvern sank torsdag morgen i den svenske del af Østersøen. En mand fra det hollandske skib Wylde Swan, der sammen med to andre var om gået bord på Wyvern i et forsøg på at bjærgeskibet, savnes.

”Wylde Swan sendte på eget ansvar tre personer, over på Wyvern, som var tømt for folk, men som tog vand ind. Da det gik ned lykkedes det at redde to af personerne. Den tredje savnes”, sagde Peter Hellberg fra Sjöfartsverket, til NRK.no.

Vidner har fortalt, at den savnede hang fast i rigningen, da Wyvern gik ned og ikke kunne komme fri. Manden var iført både overlevelsesdragt og redningsvest. Sjöfartsverket meddelte klokken 12.36 torsdag, at eftersøgningen var indstillet. Der var både blevet søgt med både, fly og helikoptere, men uden held.

Der blæste en stiv kuling på 15 meter i sekundet i området. Der er cirka 50 meter dybt i området. På grund af uvejret og tre til fire meter høje bølger, var det ikke muligt at sende dykkere ned. Det vil først ske senere. Den savnede anses for omkommet.

Sejlskibet Wyvern med en besætning på ti personer deltog i kapsejladsen Tall Ships Race, som startede i Aarhus klokken 12.00 søndag den 7. juli. Under den første etape på vej mod Helsinki begyndte skibet torsdag morgen at tage vand ind. Der blev slået alarm klokken 5.20 og klokken 9.37 sank skibet, som befandt sig i farvandet mellem Ölands sydligste punkt og Hobugen, der er Gotlands sydspids.

Den savnede er et besætningsmedlem fra et andet af de deltagende skibe i Tall Ships Race, som var med i redningsarbejdet. I alt gik tre personer fra det hollandske skib Wylde Swan gik om bord på Wyvern klokken 09.22 i et forsøg på at bjærge båden. Det skete efter at hele besætningen fra Wyvern var blevet løftet af skibet af en redningshelikopter.

Da Wyvern gik ned, blev de to kastet i vandet og efterfølgende samlet op af et redningsfartøj fra Sjöräddningssällskapet. De to evakuerede fra Wylde SWan blev fløjet til hospitalet i Visby af en redningshelikopter.

To svenske redningshelikoptere fra Sjöfartsverket, to redningsfartøjer fra Sjöräddningssällskapet, et fly fra Kustbevakningen samt andre fartøjer deltog i rednings- og eftresøgningsoperationen. Hvad der er årsagen til Wyverns problemer vides ikke.

”Jeg er meget glad for, at besætningen er bjærget i god behold. Skibet har tidligere sejlet under meget værre forhold. Det var i vældig god teknisk stand, så det er ikke til at forstå, hvad der er sket”, siger den fungerende direktør ved Stavanger Maritime Museum, Bitten Bakke til NRK.

Sejlskibet Wyvern blev søsat første gang helt tilbage i 1897. Skibet har i mange år været en af de store attraktioner ved Stavanger Maritime Museum. Wyvern har fem gange været blandt deltagerskibene i Tall Ships Race.

Kilde: Sjöfartsverket og NRK

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark