Ellen vil høste erfaringer fra eksplosion
Årsagen til eksplosionen i batterirummet på en norsk hybridfærge fredag kan give værdifuld viden i forhold til den nyindsatte danske elfærge Ellen, der har pakket batterirummet med 56 tons batterier på samlet 4.300 kWh. Alle risiko scenarier skulle være tænkt igennem, men…
Hændelsen på MF Ytterøyningen var den første batteribrand på en færge. Derfor havde projektgruppen bag Ellen ingen erfaringer med, hvad der eventuelt kan ske.
“Der er som regel altid et eller andet, der dukker op, som der enten var nogle, der ikke havde tænkt på, eller noget der har opført sig anderledes, end det skulle. Så det her bliver fantastisk værdifuldt, når vi finder ud af,
hvad det er, som er sket«, siger Trine Heinemann, der er projektkoordinator ved Ærø Kommune til Ingeniøren.
Hun følger den norske sag tæt, men foreløbig er der ikke kommet meget frem om, hvad der brændte, og hvorfor færgens batterirum eksploderede ti timer efter, at brandfolkene vurderede, at branden var slukket.
Hvis branden blev grebet forkert an og slukket med vand, kunne det være årsagen til ophobning af gasser, der senere eksploderede. “Ved en vis temperatur åbner battericellerne sig, og udløser den gas og kemi de består af. Har man primært slukket en brand med vand, kan det have ændret på gassammensætningen og betydet at de ikke er brændt af men har ophobet sig”, siger Trine Heinemann til Ingeniøren.
Den danske elfærge er udstyret med automatiske systemer, der kan lukke ned for en overophedet battericelle og sørge for, at batteristrengen med 42 batterier bliver slukket med skum, hvis der alligevel skulle udbryde brand. Endelig er færgens to batterirum effektivt ventilleret, så gasser ikke kan ophobe sig.
Det norske Sjøfartsdirektorat er fortsat i fuld gang med efterforskningen for at finde årsagen til branden og den efterfølgende eksplosion.
Det er vurderingen, at udbedring af de omfattende skader kan løbe op i omkring 15 mio. kr.
Kilde: Ingeniøren