Elfærger skal sejle på brugte bilbatterier
Den svenske rederi Stena er sammen med en række partnere gået i gang med et større forskningsprojekt der skal undersøge, om det er muligt at genanvende brugte bilbatterier til at lagre energi i havnene, så el-færger hurtigt kan oplades ved anløb.
”Hurtig opladning af en stor færge kræver en enorm mængde energi på kort tid, og det er ikke sikkert, at elnettet kan levere det. Det er her, lokale energilagre i havnene kommer ind i billedet som en god løsning”, siger Rasmus Bergström, administrerende direktør for Batteryloop.
Projektet skal kortlægge og evaluere mulighederne for at genbruge lithium-ion-batterier fra transport- og bilindustrien til energilagring i havne – eksempelvis til at oplade en elektrisk færge.
Samarbejdet inkluderer flere Stena-virksomheder som Batteryloop, Stena Recycling, Stena Rederi og Stena Line samt havnene i Göteborg og Kiel og registrator- og klassificeringsselskabet DNV GL. Projektet løber over to år og er samfinansieret af EU via innovationsenheden INEA.
”Dette er en vigtig milepæl i elektrificeringen af søfarten. Vores fremtidige projekt Stena Elektra, en fuldt elektrisk færge, er allerede på tegnebrættet. Men for at lykkes er vi blandt andet nødt til at løse problemet med, hvordan man hurtigt oplader en færge. Her er energilagring i havne ved hjælp af genbrugte batterier et meget interessant og bæredygtigt alternativ for fremtiden”, siger Carl Mårtensson, pressechef hos Stena Line.
Energilagring på kajen kan også blive en alternativ energikilde til skibe i havnene, hvilket vil reducere udledning af drivhusgasser. Stena Line og Göteborg Havn har længe været pionerer på området, hvor alle Stena Lines færger i dag bliver koblet til grøn landstrøm ved ophold i Göteborg.
Kilde: Stena Line