Edda Mistral tyvstarter på Hornsea One
Selvom Edda Mistral primært var beregnet til brug i driftsfasen af Ørsteds Hornsea Project One, så projektgruppen muligheden for at maksimere brugen og fremskød jomfrurejsen, så servicefartøjet, SOV, også kan bruges til at konstruere havmølleparken på 1,2 GW.
”Jeg er personligt meget begejstret for at se Mistral slutte sig til sin søster ude til havs. Passat og Mistral er unikke skibe, og bærer stolte Grimsby-navnet på siderne. De er bygget til vores aktiviteter i Grimsby, her iblandt Race Bank og Hornsea Project One, og det er derfor godt, at Mistral også kan bruges af vores konstruktionsfolk”, siger Stuart Reid, leder af Ørsteds østkystoperationer i Storbritannien.
I byggefasen vil Edda Mistral primært blive brugt af JDR Cables for at afslutte det sidste trin i parkens interne kabellægning, der forbinder kablerne til turbine-switch udstyret, der er placeret i overgangsstykkerne.
Når Hornsea Project One sættes i drift i 2020, vil den overgå den 659 MW Walney Extension, der officielt blev åbnet af Ørsted i denne måned, som verdens største havmøllepark. Med 120 kilometer til kysten vil det også være den havmøllepark i verden, der ligger længst til Havs.
Edda Mistral har allerede besøgt byggepladsen for nogle test, herunder at prøve den bevægelseskompenserede gangbro for at få adgang til havmøller, søsætte arbejdsbåden og teste landing med en helikopter på helidækket.
Redaktionen