e-Navigation lever og har det godt
Søfartsstyrelsen er fortsat med i forreste række, når det gælder udviklingen af fremtidens navigationskoncept, e-Navigation. Nu hedder rammen blot ikke længere EfficienSea, men ACCSEAS.
I april 2012 så et nyt EU-projekt dagens lys, ACCSEAS, og her arbejder man videre med e-Navigation. Projektet dækker Nordsøen og består af 11 partnere fra Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland og England. Søfartsstyrelsen er med i front i to arbejdspakker, som handler om udvikling af nye services og test og brugerfeedback.
”Vi begynder ikke forfra, men trækker på de erfaringer, vi har i forvejen, ligesom vi forfiner og videreudvikler det udstyr, vi allerede har installeret i form af platforme, software osv. Vi fortsætter også med nogle af de samme testbrugere, så der er meget benarbejde, der allerede er gjort”, siger Thomas Christensen, projektleder på e-Navigation.
”Vi har i Søfartsstyrelsen lige fra fødslen af e-Navigations-tanken engageret os kraftigt i udvikling og test af idéer og konkrete services. Det har især tjent to formål: Det ene er at lette de ofte tunge administrative byrder, som navigatøren oplever i sit arbejde. Det andet er at højne sejladssikkerheden, lokalt og globalt. I en del tilfælde vil man opleve, at de to formål smelter sammen”, siger Thomas Christensen.
Et af de tiltag, der skal arbejdes med i ACCSEAS, er at undersøge backupsystemer til skibenes positioneringssystemer. Som det er nu, er man meget afhængig af satellitsystemer, og de kan være skrøbelige, både i deres teknologi, men også fordi de er relativt lette at jamme, dvs. forstyrre signalerne på. Derfor giver det i sikkerhedsøjemed god mening at udvikle andre metoder til at bestemme skibets position, og til dette arbejde leverer Søfartsstyrelsen bl.a. software og -platforme.
Thomas Christensen fremhæver et andet område, hvor e-Navigation kan være med til at imødegå sikkerhedsmæssige udfordringer:
”I søkortene er dybdekurver statiske og ude af stand til at tage højde for, at vandstanden ændrer sig. Skibet kan f.eks. tegne sin rute på et navigations prototypesystem, angive dybgang og tidspunkt for gennemsejlingen og sende informationerne ind til land. Så kan det få vandstandsprognoser og oplysninger om, hvor det kan sejle og ikke kan sejle – no go area. En sådan service kan både være med til at øge effektiviteten og sejladssikkerheden, idet den giver skibene større frihedsgrader, end de ellers ville have”.
Thomas Christensen pointerer, at man arbejder med standarder inden for e-Navigation. Det vil sige, at de forskellige services kan bruges universelt, af alle myndigheder og skibe, - man er uafhængig af leverandører og udbydere.
Søfartsstyrelsen har været vært for to e-Navigation konferencer, og den tredje er allerede i støbeskeen:
”Man kan godt glæde sig. Som sædvanlig deltager verdenseliten inden for e-Navigation - jeg tør godt love, at der kommer nogle af de virkelig tunge drenge. Vi flytter også konferencen til lidt større omgivelser, nemlig Pearl of Scandinavia. Konferencen afholdes 29.-31. januar 2013, og vi har allerede dele af programmet på plads”, røber Thomas Christensen.
Læs mere om e-Navigation – formål og eksempler på services HER
Du kan også få info om den næste konference og de forskellige testbeds i hele verden og se filmede præsentationer fra de sidste konferencer på IALA’s nye site: www.e-navigation.net
Kilde. Søfartsstyrelsen