Dyster udvikling på ophugningsværfter

Det går den forkerte vej med sikkerheden på de berygtede ophugningsværfter i Chittagong, Bangladesh. Efter en bedre udvikling frem til september går det igen den forkerte vej i de sidste to måneder, hvor ulykkesraterne er steget.

Nu er ulykkesraten for årets første ni måneder øget med otte skader og seks dødsfald, skriver interesseorganisationen NOG Shipbreaking Platform

i en pressemeddelse.

“Arbejdsforholdene på alle ophugningsværfterne i Chittagong er beklagelige. Påstande om, at situationen på værfterne er blevet bedre, er misvisende. Arbejdstagerne er fortsat udsat for enorme risici og bliver dræbt på grund af mangel på grundlæggende sikkerhedsprocedurer og infrastruktur,” siger NGO´s lokale kontakt, Muhammed Ali Shahin.

Foreløbet er 51 af de i alt 152 skibe, der hidtil er blevet hugget op i år ejet af europæiske selskaber.

Kilde: NGO Shipbreaking

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle