Dyster udvikling på ophugningsværfter

Det går den forkerte vej med sikkerheden på de berygtede ophugningsværfter i Chittagong, Bangladesh. Efter en bedre udvikling frem til september går det igen den forkerte vej i de sidste to måneder, hvor ulykkesraterne er steget.

Nu er ulykkesraten for årets første ni måneder øget med otte skader og seks dødsfald, skriver interesseorganisationen NOG Shipbreaking Platform

i en pressemeddelse.

“Arbejdsforholdene på alle ophugningsværfterne i Chittagong er beklagelige. Påstande om, at situationen på værfterne er blevet bedre, er misvisende. Arbejdstagerne er fortsat udsat for enorme risici og bliver dræbt på grund af mangel på grundlæggende sikkerhedsprocedurer og infrastruktur,” siger NGO´s lokale kontakt, Muhammed Ali Shahin.

Foreløbet er 51 af de i alt 152 skibe, der hidtil er blevet hugget op i år ejet af europæiske selskaber.

Kilde: NGO Shipbreaking

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle