Dyrere brændstof trækker Hapag-Lloyd ned

Tyske Hapag-Lloyd oplevede fremgang i både volumener og fragtrater i 1. kvartal, men resultatet blev trukket ned af højere brændstofpriser og en dyr nedskrivning på brændstoflagre. Rederiet skærer toppen af sine forventninger til resultatet for helåret.

Hapag-Lloyd oplevede en stigning i omsætningen i 1. kvartal på omkring 6 pct. til 3,7 mia. dollar, primært drevet af en vækst i den transporterede volumen på 4,3 pct. til mere end 3 mio. teu og en forbedret gennemsnitlig fragtrate, der løftede sig fra 1.079 dollar/teu til 1.094 dollar/teu.

Alt sammen et godt grundlag for et forbedret resultat, der imidlertid blev ødelagt af en markant vækst i transportomkostningerne på næsten 10 pct. primært drevet op af højere brændstofpriser, der steg med 98 dollar/ton til 523 dollar/ton som en konsekvens af overgangen til lavsvovlsolie.

Det trak indtjeningen ned og det samme gjorde en nedskrivning af værdien af brændstoflagre på omkring 64 mio. dollar, der blev nødvendig, da prisen på råolie droppede næsten lodret i slutningen

af 1. kvartal.

Indtjeningen før renter og skat faldt fra 243 mio. dollar i 1. kvartal 2019 til 176 mio. dollar, mens Hapag-Lloyds bundlinje droppede fra 109 mio dollar i 1. kvartal i fjor til 27 mio. dollar i år.

Mens Coronakrisen ifølge rederiets topchef, Rolf Habben Jansen, ikke havde den store påvirkning på rederiets resultat i 1. kvartal, er situationen en helt anden for indeværende kvartal, hvor pandemien vil få “en meget betydelig indvirkning”.

“Vores fokus vil fortsat være sikkerheden og trivslen for vores medarbejdere. Vi har taget en bred vifte af foranstaltninger i anvendelse for at spare et stort trecifret mio-beløb for at sikre vores rentabilitet og likviditet. Vi tilpasser vores netværk til den lavere efterspørgsel og søger besparelser på omkostninger i alle kategorier fra terminaler, transport, udstyr og netværk til øvrige omkostninger,” udtaler Rolf Habben Jansen.

Rederiet fastholder sine forventninger til helårsresultaterne på 1,7-2,2 mia. dollar for driftsresultatet før afskrivninger m.m. (EBITDA) og på 0,5-1,0 mia dollar for indtjeningen før renter (EBIT), men med den tilføjelse, at den øverste grænse i spændet næppe er opnåeligt med mindre der sker en hurtigere normalisering af efterspørgslen på containertransport en forudset.

Du kan hente hele kvartalsrapporten HER.

Kilde: Hapag-Lloyd

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

18.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS forlænger samarbejde på Zeebrugge–Gøteborg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Working From Home - Information for Managers (E-learning course - afholdes løbende)

The purpose of this course is to provide managers with knowledge of best practice for managing a team of home workers. The course will cover some of the key requirements to successfully enable working from home, as well as information on enabling effective communication and managing wellbeing.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course