DTU får 5.1 millioner til skibsudvikling
DTU Mekanik, DTU Byg og DBI har fået en bevilling på 5.090.000 kroner af Søfartsstyrelsens Maritime Omstillingspulje og Den Danske Maritime Fond til at udvikle nye overbygningskonstruktioner af kulfiber og andre letvægtsmaterialer til skibe i forskningsprojektet KOMPAS.
Arkivbillede af et Scandlinesprojekt.
Lektor Christian Berggreen er leder af projektet på DTU Mekanik. Det skal demonstrere at det kan lade sig gøre at bygge billige og brandsikre letvægtskonstruktioner til overbygninger på passagerskibe som kan erstatte de nuværende overbygninger i stål, man anvender i dag.
KOMPAS står for: KOMposit-overbygninger til større PASsagerskibe.
Når det kan lade sig gøre at erstatte de eksisterende tunge ståloverbygninger med nye letvægts komposit-overbygninger, så vil der være store brændstofbesparelser at hente og på den måde store gevinster for miljø og klima.
Projektet foregår i samarbejde med Scandlines, som stiller tegningsmateriale for passagerskibene Prins Richard og Prinsesse Benedikte til rådighed i forbindelse med et re-design af disse skibes overbygninger.
Brandsikkerheden har høj prioritet til søs. Det er årsagen til at der hidtil ikke har været mulighed for at arbejde med andre materialer end stål til overbygninger på passagerskibe i internationalt farvand. Under projektet laves omfattende tests af brandsikkerheden af de nye letvægtskonstruktioner.
Nu har de internationale sikkerhedsregler for skibe åbnet op for anvendelse af andre materialer end stål, hvis ellers brandsikkerheden er den samme. I 2002 trådte det nye regelsæt fra IMO, International Maritime Organization, i kraft i form af et sæt regler til at godkende alternative eller nye konstruktionstyper for passagerskibe.
Selvom man allerede i 1960’erne begyndte at bygge fiberglasbaserede private fartøjer og militære patruljebåde, så er det altså først med de nye regler fra 2002, at det kan lade sig gøre at bygge skibe til ubegrænset international sejlads.
Ingen danske værfter tilbyder i dag at bygge eller ombygge større skibe i stål med lette kompositløsninger, selvom det nye regelsæt har været gældende siden 2002 og har givet mulighed for det. KOMPAS projektet vil derfor demonstrere at det kan lade sig gøre for et værft at tilbyde ombygninger af skibe, hvor man erstatter stål med kompositter i overbygningen til konkurrencedygtige priser og leveringsvilkår.
KOMPAS projektet sigter efter en markant reduktion af udledninger, blandt andet af CO2. Projektet åbner op for løsninger, der vil give store brændstofbesparelser og som derfor har et stort potentiale for at aflaste miljø og klima. KOMPAS følger altså op på regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark, hvor bygning af skibe i letvægtsmaterialer netop nævnes som et indsatsområde med potentiale for både vækst og aflastning af miljø.
Kilde: DTU