DSV vinder markedsandele på søfragt
I de første ni måneder af 2016 har DSV haft en fremgang inden for søfragt på hele 51 procent målt i TEU, mens markedet som sådan kun er vokset med to procent. På bundlinjen blev det dog til en mindre tilbagegang som helhed.
”Vi holder momentum i UTi-integrationsarbejdet, og alle tre divisioner har præsteret solid fremgang. Udviklingen i tredje kvartal er endnu et bevis på det hårde arbejde, der lægges overalt i organisationen for at skabe gode resultater”, siger Jens Bjørn Andersen, adm. direktør for DSV.
DSV havde i de første ni måneder af året en nettoomsætning på 50,1 milliarder kroner mod 38,3 milliarder kroner i samme periode i 2015. Det primære driftsresultat før særlige poster beløb sig til 3,1 milliarder kroner mod 2,7 milliarder kroner i samme periode sidste år, mens resultatet efter skat viste en mindre tilbagegang til 1,1 milliarder kroner mod 1,5 milliarder kroner i de første ni måneder af 2015.
Væksten inden for søfragt kan henføres til amerikanske UTi, som DSV har opkøbt. UTi-aktiviteterne var dog i udgangspunktet tabsgivende, men integrationen begynder at have en positiv effekt på UTi-aktiviteterne, bemærker DSV i beretningen.
Overskudsgraden inden for sø- og luftfragt udgjorde 6,6 procent for de første ni måneder af 2016 mod 8,7 procent i samme periode sidste år, hvor tilbagegangen skyldes arbejdet med at integrere UTi.
Kilde: DSV