DSV indgår overraskende charter-aftale
Det er nu så svært at finde ledig kapacitet på containerruterne fra Kina til Nordeuropa, at DSV har set en forretning i at chartre tre multipurpose skibe for en enkelt tur for at hjælpe sine kunder i et marked, hvor spotraterne er steget markant.
DSV Panalpina har charteret tre multipurpose skibe med en kapacitet på mellem 700 og 1.200 teu til en enkelt rejse mellem Kina og Danmark i denne måned, bekræfter det danske selskab overfor TradeWinds.
“Det er et ekstraordinært initiativ, drevet af den ekstreme mangel på kapacitet i markedet,” siger en talsmand for DSV Panalpina.
Lars Jensen, der er direktør og partner i Seaintelligence Consulting, peger på, at indsættelsen af skibe med en begrænset kapacitet på ruter, der normalt betjenes af de helt store containerskibe på mere end 18.000 teu, viser, at fragtraterne har nået et niveau, hvor ualmindelige alternativer nu bliver attraktive.
“Dette kan også være en indikation af, at vi nærmer os en test af de øvre grænser for spotraterne, der bliver krævet af containerrederierne,” skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.
Stærk styring af den udbudte kapacitet har i kombination med en stigende efterspørgsel ført til højere rater, der sammen med fortsat lave brændstofpriser har udsigt til at give rekord-resultater for containerrederierne i 2020.
Kilde: TradeWinds