Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes

Gruppen af pårørende efter dødsbranden på Scandinavian Star har nu besluttet at anmelde yderligere ni personer for deres mulige roller i katastrofen, skriver Fyns Stiftstidende. Det drejer sig om fire advokater og fem forsikringsfolk.

Det er nu 28 år siden, at katastrofen ramte Scandinavian Star i form af en brand, hvor 159 passagerer omkom. Årsagen til dødsbranden er alene blevet efterforsket af de norske myndigheder og aldrig af de danske. Her blev der alene afholdt et søforhør og det vil de pårørende gerne have lavet om på.

Den 11. maj anmeldte de pårørende ni personer for planlægning af forsikringssvindel med en mordbrand til følge og nu udvides anmeldelserne altså til yderligere ni personer.

“Forsikringsfolkene og advokaterne spillede forskellige mistankevækkende roller i hele forløbet. Det er dokumenteret, at der i løbet af fire dage lange søforhør efter branden skete en udskiftning og ændring af nogle forsikringsdokumenter på en måde, så det ligner dokumentfalsk. Desuden er der foretaget en del strategisk arbejde med at give opfattelsen af, at skibet var dansk ejet, fordi det med det reelle amerikanske ejerskab ville give de forurettede efterladte en bedre retsstilling, siger Mike Axdal, der er talsmand for den danske støttegruppe for overlevende og pårørende, til Fyens Stiftstidende.

Målet for gruppen er at få gennemført en egentlig efterforskning i Danmark af ejer- og forsikringsforholdene på grund af mistanken om forsikringssvindel.

Gruppen har derfor bedt justitsminister Søren Pape Poulsen om et hastemøde. Ministeren har endnu ikke taget stilling til, om han vil tage mødet og har ikke ønsket at kommentere forespørgslen direkte, men siger i en generel kommetar til avisen:

“Branden på Scandinavian Star er en frygtelig tragedie, og jeg er ligesom mange andre meget berørt af de efterladtes sorg og spørgsmål. Som jeg også har oplyst Folketinget, så er sagen om mordbranden uforældelig. Det vil sige, at hvis nogen f.eks. på et senere tidspunkt skulle erkende ildspåsættelsen, eller hvis der kommer afgørende nye oplysninger frem, vil sagen kunne genoptages. Der ligger lige nu en anmeldelse ved Københavns Politi, som politiet behandler,” skriver Søren Pape Poulsen til Fyens Stiftstidende.

Mistanken om forsikringssvindel skyldes bl.a., at forsikringssummen kort før ulykken var blevet fordoblet til 24 mio. dollar. Forsikringen blev indgået, selvom et obligatorisk tilsyn af skibet tre dage efter viste, at skibet var aldeles usødygtigt, skriver avisen.

Kilde: Fyens Stiftstidende

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course