Døddrukken kaptajn frikendt i retten
Den lettiske kaptajn, der blev fundet døddrukken på skibet Stenberg i midten af december og tiltalt for grov spritsejlads er blevet frikendt ved domstolen i Göteborg. Han frikendes fordi man ikke kan udelukke, at manden havde drukket, efter at han blev frataget kommandoen.
”Det hele er en kompliceret historie. Det er en meget forsigtig og lidt søgt forklaring Domstolen anvender i afgørelsen. Det betyder, at jeg sandsynligvis vil appellere dommen”, siger anklager James von Reis.
Kemikalietankeren var på vej til fra Ventspils i Letland til Stenungsund i Sverige med en last på 15.000 tons nafta, da en svensk lods klokken 3 om natten entrede skibet ud for lodsstationen Hälleberget. Lodsen forsøgte forgæves at vække kaptajnen, men måtte opgive.
Lodsen ankrede skibet op og bad samtidig Kystvagten om at tageover. Da Kystvagten ankom kunne de konstatere, at kaptajnens alkoholpromille var højere end det tilladte, hvorefter overstyrmanden overtog kommandoen og førte tankskibet i havn i Stenungsund.
Efter ankomsten til Stenungsund blev der foretaget endnu en promilletest, denne gang med et mere sikkert måleinstrument.Her blev kaptajnens promille målt til 1,2. Grænsen for grov spiritussejlads går efter svensk lov ved 1,0.
Præcis hvor beruset kaptajnen egentlig var, da han førte skibet ind i svensk farvand er det ikke muligt at bevise. Derfor er han nu frikendt.
Ifølge byretten kan ikke udelukkes, at manden faktisk først er blevet beruset efter, at han var blevet frataget kommandoen, på trods af prøverne taget om morgenen. Det er heller ikke muligt at bevise, at skibet var i svensk farvand , før han drak den halve liter spiritus.
I øvrigt tror ikke byretten i mandens erklæring om, at han var i forbindelse med den første drink skulle have overladt kommandoen til overstyrmanden.
”Jeg er nødt til at analysere dommen grundigt , men sandsynligvis vil jeg appellere. Det er faktisk mindst to timer efter midnat ,han bevisligt havde kommandoen i svensk farvand, og som jeg ser det, burde han være blevet dømt for i det mindste for "normal" spritsejlads, hvis det ikke kan bevises, at der er tale om grov spritsejlads”, siger
anklager James von Reis.
Kilde: Sjöfartstidningen