DFDS vil sende ældre fragtfærger sydpå
De kommende skrappe miljøkrav i Nordsøen og Østersøen får nu DFDS til at vende blikket sydover for at finde ny beskæftigelse til den ældste del af rederiets flåde. Omfattende opkøb af rederier står på programmet de kommende år.
"Et supplerende netværk af fragtruter i Middelhavet og Sortehavet kan på sigt give muligheder for at flytte rundt på skibene og indsætte de mest moderne skibe i Nordeuropa og trække ældre skibe sydpå. Dermed kan vi sikre, at vi ikke kommer til at stå tilbage med skibe, som vi ikke vil have mulighed for at udnytte kommercielt, fordi de ikke lever op til miljøkravene i Nordsøen og Østersøen", siger DFDS topchef Niels Smedegaard til dagbladet Børsen.
Det er dog ikke kun i Middelhavet og Sortehavet at DFDS vil ekspandere de kommende år. Også i kerneområderne Nordsøen og Østersøen vil der ske opkøb.
"Svovlkravene vil på længere sigt få dramatiske konsekvenser i industrien. De vil lægge pres på indtjeningen og igangsætte en konsolideringsbølge. Den kan DFDS udnytte til nye opkøb og dermed komme til at stå endnu bedre på det Nordeuropæiske marked”, siger Niels Smedegaard til avisen.
DFDS har besluttet at investere 400 millioner kroner i installering af scrubbere om bord i 12 af rederiets nyere skibe - og forventer at investere røgrensningsudstyret i yderligere 8 skibe – hvilket vil bringe den samlede miljøregning op på omkring 750 millioner krober.
DFDS er blandt de rederier der er kommet længst med at forberede sig til de nye miljøregler der træder i kraft den 1. januar 2015. Reglerne stiller krav om, at skibe i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal kun må anvende olie med max. 0,1% svovl.
Kilde: Dagbladet Børsen