DFDS sejler mølleelementer til Cuxhaven
Problemerne med at sende tunge vindmølleelementer til det nordtyske område syd for Kieler Kanalen, hen over højbroen ved Rendsborg, har fået Freja Transport & Logistics - der tilrettelægger transporterne for Siemens Gamesa - til at indgå et nyt samarbejde med DFDS.
Foreløbig er der planlagt en rundtur én gang om måneden mellem Esbjerg og Cuxhaven. Næste afgang til den nordtyske havneby er i begyndelsen af november, men på sigt vil projektchef hos Freja, Anders Engelhardt, ikke udelukke en mere permanent løsning for transport af tung-gods mellem de to havnebyer.
Det bekræfter afdelingschef i DFDS Germany ApS & Co. KG, Marcus Braue overfor Magasinet Maritime Danmark.
Der er tale om meget store dele som produceres hos Valmont SM nær Rødekro i Sønderjylland. Delene vejer op til 32 ton stykket. For at få dem ombord på Ro/Ro skibet Jutlandia Seaways omlæsses mølledelene fra såkaldte Tungt-vogne til Mafi-Trailer, hvorefter de rulles ombord på skibet.
Overfarten tager seks timer. Efter endt losning fortsætter Ro/Ro skibet på sin oprindelige rute med nye biler, maskiner, lastbiler og container samt forskellige andre former for gods på sin sædvanlige rute mellem Cuxhaven og Immingham i UK.
Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: