DFDS overskud på 564 millioner kroner
DFDS kom ud af 1. halvår med et overskud på 564 millioner kroner, mod et overskud på 635 millioner kroner i første halvår 2017. Øget usikkerhed knyttet til forventningerne for resten af året pga. uroen om den tyrkiske valuta – forventningerne fastholdes dog. DFDS har bestilt endnu et kinesisk ro/ro skib.
Overskuddet for 2. kvartal blev på 407 millioner kroner, mod et overskud på 485 millioner kroner i samme kvartal sidste år.
"Vi er glade for at levere et solidt resultat for andet kvartal. Uanset situationen i Tyrkiet går det fremad med integrationen af de nye færgeruter mellem Europa og Tyrkiet. Vi forventer stadig at komme i mål med integrationen i år. Vi fortsætter endvidere med at forfølge andre muligheder for at vokse og skabe værdi," siger Niels Smedegaard, CEO.
Forventningen driftsresultatet (EBITDA) for hele året er uændret et interval på 3,0 – 3,2 milliarder kroner. Som følge af det nylige markante kursfald i tyrkiske lira er usikkerheden knyttet til forventningen højere end sædvanligt. Koncernens omsætning forventes fortsat at stige med omkring 10 procent i 2018.
DFDS har bestilt et yderligere ro/ro skib fra det kinesiske skibsværft i Jinling. Skibet er tilsvarende til de fem tidligere bestilte fragtfærger på værftet.
”De nye færger vil bidrage til, at vores kunder kan øge deres forretninger og styrke DFDS' operationelle effektivitet i rutenetværket i Nordeuropa og Middelhavet. De nye færger vil blive anvendt i rutenetværket afhængigt af kundernes kapacitetsefterspørgsel. De første to nye færger forventes modtaget i begyndelsen af næste år, den tredje og fjerde i anden halvdel af 2019 og de sidste to i første halvdel af 2020”, hedder det i en meddelelse udsendt umiddelbart efter halvårsregnskabet.
DFDS' flådefornyelsesprogram omfatter også to kombinerede fragt- og passagerfærger (ro-pax), der skal leveres i 2021 til anvendelse i det baltiske runenetværk. For at forøge fragtkapaciteten er to ro-ro færger planlagt til forlængelse, derudover vil et chartret kombineret fragt- og passagerfærge (ro-pax) blive leveret i 2021 til ruterne på Den Engelske Kanal.
Kilde: DFDS