DFDS overskud på 547 millioner kroner

DFDS fik i 2010 et overskud på 547 millioner kroner før skat, mod et overskud på 20 millioner kroner i 2009. Driftsoverskuddet (EBITDA) blev på 1,3 milliarder kroner – en stigning på 58 procent. I 2011 ventes et driftsoverskud på 1,5 milliarder kroner.

Foto: Peter Carøe Therkildsen.

”Integrationen af Norfolkline går både hurtigere og bedre end forventet. Resultaterne i 2010 og forventningerne til 2011 viser, at overtagelsen var klart værdiskabende. Ved dette års udgang regner vi med, at synergierne vil være omkring 180 mio. kr. på årsbasis. Desuden har vi skabt værdi for vores aktionærer ved at sælge eller afvikle underskudsgivende ruter”, siger DFDS CEO Niels Smedegaard i en kommentar til regnskabet.

Driftsresultatet blev 1,3 milliarder kroner før særlige poster, en fremgang på 469 millioner kroner fra 2009. Fremgangen afspejler bedringen af markedsvilkårene, overtagelsen af Norfolkline fra juli 2010 og den omfattende effektivisering og tilpasning af driften, der er gennemført i de seneste par år.

For 2011 forventes resultatet før skat og særlige poster at stige til omkring 550 millioner kroner. Forventningerne bygger på en antagelse om generelt voksende efterspørgsel i Nordeuropa. På fragtmarkedet forventes væksten at blive højest i Østersøområdet og mindre på Nordsøen. På passagermarkedet forventes væksten at blive moderat og ligeledes med højere vækst i Østersøområdet end på de øvrige markedsområder.

Årets omsætning blev på 9,9 milliarder kroner, en stigning på 51% i forhold til 2009, hvilket primært kan henføres til tilgangen af Norfolkline, men også organisk vækst, særligt for fragtaktiviteterne.

Det gennemsnitlige antal medarbejdere steg primært som følge af tilgangen af Norfolkline med 24 procent til 4.862 i 2010.

DFDS’ flåde omfattede 57 skibe ved udgangen af 2010, en stigning på seks skibe i forhold til 2009. Der var en tilgang af 16 ro-ro- og ro-pax-skibe i forbindelse med købet af Norfolkline i juli 2010, hvoraf ni var ejede og syv var indchartrede. Netto-tilgangen var imidlertid 14 skibe, da to af skibene var indchartrede fra DFDS. I december 2010 blev fire skibe (to ejede og to indchartrede) afhændet som følge af salget af to ruter på Det Irske Hav. Derudover blev ét indchartret ro-pax-skib tilbageleveret, idet ruten Rosyth-Zeebrugge blev omdannet til en fragtrute.

Ved udgangen af 2010 var tilgangen af skibe fra Norfolkline dermed reduceret til ni skibe. Inklusive tilgangen af skibe fra Norfolkline steg den samlede roro- flåde i 2010 kun med ét skib, idet ét ældre skib blev ophugget og fire indchartrede skibe blev tilbageleveret som følge af tilpasning af kapaciteten i 2010. Herudover blev én indchartret ro-ro-nybygning leveret til DFDS i 2010.

Som følge af købet af Norfolkline blev antallet af ro-pax-skibe øget med fem skibe til 14 skibe ved udgangen af 2010. Der var ingen ændringer i flåden af passagerskibe i 2010. Antallet af indchartrede containerskibe blev reduceret med ét skib til fire skibe, idet produktionssamarbejder med andre rederier blev udvidet for at reducere kapacitet i markedet.

Ejerandelen pr. skibstype varierer i henhold til skibstypens grad af specialisering. De mest specialiserede skibe i flåden er passagerskibe, hvor ejerandelen var 100% ved udgangen af 2010. Ro-pax-flåden er ligeledes specialiseret tonnage og ejerandelen var 86%. Dele af ro-ro-flåden er specialiseret i forhold til særlige krav om størrelse, fart og hurtig afvikling af lastning/losning. Disse skibe er primært beskæftiget på Nordsøen. Ejerandelen af ro-ro-flåden var 61procent ved udgangen af 2010, hvilket er på niveau med 2009. Ejerandelen for standardtonnage som container- og trampskibe var 0 procent. Charterperioden for indchartret tonnage varierer fra nogle få måneder til op til ni år.

Den gennemsnitlige alder for den ejede del af ro-ro- og ro-paxflåden var henholdsvis 8,6 år og 10,8 år ved udgangen af 2010, hvilket er tilfredsstillende. Passagerskibenes Gennemsnitlige alder var 20,8 år ved udgangen af 2010, eksklusive udchartrede Queen of Scandinavia.

I 2012 leveres to ro-ro-nybygninger som en del af DFDS’ tonnagesamarbejde med det danske og tyske forsvar. Ro-paxskibet Lisco Gloria blev i januar 2011 erklæret for et totaltab efter en brand i oktober 2010. I februar 2011 blev et ro-pax-skib, der var beskæftiget på Det Irske Hav, solgt.

Udover ovennævnte ro-ro-nybygninger er der på nuværende tidspunkt ingen planer om køb eller nybygning af tonnage i 2011 eller 2012.

Kilde: DFDS

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden forlænger med amerikansk biobrændselsgigant

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Nu bliver det sværere at gemme sig på havet

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager Wasaline og udvider i Østersøen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden ansætter ny chef for tørlast

03.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC sprænger 7 mio. teu-grænsen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Skududveksling ved piratangreb mod Stolt-tanker

03.11.2025Maritimedanmark.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course