DFDS overskud på 547 millioner kroner

DFDS fik i 2010 et overskud på 547 millioner kroner før skat, mod et overskud på 20 millioner kroner i 2009. Driftsoverskuddet (EBITDA) blev på 1,3 milliarder kroner – en stigning på 58 procent. I 2011 ventes et driftsoverskud på 1,5 milliarder kroner.

Foto: Peter Carøe Therkildsen.

”Integrationen af Norfolkline går både hurtigere og bedre end forventet. Resultaterne i 2010 og forventningerne til 2011 viser, at overtagelsen var klart værdiskabende. Ved dette års udgang regner vi med, at synergierne vil være omkring 180 mio. kr. på årsbasis. Desuden har vi skabt værdi for vores aktionærer ved at sælge eller afvikle underskudsgivende ruter”, siger DFDS CEO Niels Smedegaard i en kommentar til regnskabet.

Driftsresultatet blev 1,3 milliarder kroner før særlige poster, en fremgang på 469 millioner kroner fra 2009. Fremgangen afspejler bedringen af markedsvilkårene, overtagelsen af Norfolkline fra juli 2010 og den omfattende effektivisering og tilpasning af driften, der er gennemført i de seneste par år.

For 2011 forventes resultatet før skat og særlige poster at stige til omkring 550 millioner kroner. Forventningerne bygger på en antagelse om generelt voksende efterspørgsel i Nordeuropa. På fragtmarkedet forventes væksten at blive højest i Østersøområdet og mindre på Nordsøen. På passagermarkedet forventes væksten at blive moderat og ligeledes med højere vækst i Østersøområdet end på de øvrige markedsområder.

Årets omsætning blev på 9,9 milliarder kroner, en stigning på 51% i forhold til 2009, hvilket primært kan henføres til tilgangen af Norfolkline, men også organisk vækst, særligt for fragtaktiviteterne.

Det gennemsnitlige antal medarbejdere steg primært som følge af tilgangen af Norfolkline med 24 procent til 4.862 i 2010.

DFDS’ flåde omfattede 57 skibe ved udgangen af 2010, en stigning på seks skibe i forhold til 2009. Der var en tilgang af 16 ro-ro- og ro-pax-skibe i forbindelse med købet af Norfolkline i juli 2010, hvoraf ni var ejede og syv var indchartrede. Netto-tilgangen var imidlertid 14 skibe, da to af skibene var indchartrede fra DFDS. I december 2010 blev fire skibe (to ejede og to indchartrede) afhændet som følge af salget af to ruter på Det Irske Hav. Derudover blev ét indchartret ro-pax-skib tilbageleveret, idet ruten Rosyth-Zeebrugge blev omdannet til en fragtrute.

Ved udgangen af 2010 var tilgangen af skibe fra Norfolkline dermed reduceret til ni skibe. Inklusive tilgangen af skibe fra Norfolkline steg den samlede roro- flåde i 2010 kun med ét skib, idet ét ældre skib blev ophugget og fire indchartrede skibe blev tilbageleveret som følge af tilpasning af kapaciteten i 2010. Herudover blev én indchartret ro-ro-nybygning leveret til DFDS i 2010.

Som følge af købet af Norfolkline blev antallet af ro-pax-skibe øget med fem skibe til 14 skibe ved udgangen af 2010. Der var ingen ændringer i flåden af passagerskibe i 2010. Antallet af indchartrede containerskibe blev reduceret med ét skib til fire skibe, idet produktionssamarbejder med andre rederier blev udvidet for at reducere kapacitet i markedet.

Ejerandelen pr. skibstype varierer i henhold til skibstypens grad af specialisering. De mest specialiserede skibe i flåden er passagerskibe, hvor ejerandelen var 100% ved udgangen af 2010. Ro-pax-flåden er ligeledes specialiseret tonnage og ejerandelen var 86%. Dele af ro-ro-flåden er specialiseret i forhold til særlige krav om størrelse, fart og hurtig afvikling af lastning/losning. Disse skibe er primært beskæftiget på Nordsøen. Ejerandelen af ro-ro-flåden var 61procent ved udgangen af 2010, hvilket er på niveau med 2009. Ejerandelen for standardtonnage som container- og trampskibe var 0 procent. Charterperioden for indchartret tonnage varierer fra nogle få måneder til op til ni år.

Den gennemsnitlige alder for den ejede del af ro-ro- og ro-paxflåden var henholdsvis 8,6 år og 10,8 år ved udgangen af 2010, hvilket er tilfredsstillende. Passagerskibenes Gennemsnitlige alder var 20,8 år ved udgangen af 2010, eksklusive udchartrede Queen of Scandinavia.

I 2012 leveres to ro-ro-nybygninger som en del af DFDS’ tonnagesamarbejde med det danske og tyske forsvar. Ro-paxskibet Lisco Gloria blev i januar 2011 erklæret for et totaltab efter en brand i oktober 2010. I februar 2011 blev et ro-pax-skib, der var beskæftiget på Det Irske Hav, solgt.

Udover ovennævnte ro-ro-nybygninger er der på nuværende tidspunkt ingen planer om køb eller nybygning af tonnage i 2011 eller 2012.

Kilde: DFDS

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

17.01.2025Maritimedanmark.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025Iron Pump A/S

Sponseret

A collaborative effort for a greener maritime future.

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget klar med nye farver til Oslo-færgerne

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende skyggeflådeskib arresteret af tysk toldvæsen

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark