DFDS overholder Tier III med hjælp fra MAN
Klassifikationsselskabet DNV GL har givet MAN Diesel & Turbos motor MAN 8L21/31 et certifikat, der beviser, at motoren lever op til IMO’s Tier III-krav sammen med et SCR-system ombord, der er installeret ombord på DFDS Seaways’ skib Petunia Seaways.
”I de sidste 8.800 timer har denne særlige hjælpemotor ombord på Petunia Seaways konsekvent overholdt Tier III Nox-grænsen under rigtige driftsforhold og i fuld overensstemmelse med reglerne”, siger Dr. Daniel Struckmeier, MAN Diesel & Turbo.
Motoren alene overholder IMO Tier II emissionskravene, og sammen med SCR-systemet, der reducerer NOx-udledningen, lever hele systemet op til IMO Tier III-kravene. Dermed er det første gang, at en firetakts skibsmotor overholder IMO Tier III.
Petunia Seaways sejler i Nordsøen på en rute mellem Göteborg, Immingham og Ghent i Belgien.
Siden september 2012, hvor en 8L21/31 motor blev udstyret med et SCR-system, har Petunia Seaways spillet en vigtig rolle i testningen af SCR-teknologien. Systemet har bevist, at fragtskibe nu kan overholde de strenge emissionskrav, der er opstillet i IMO Tier III, hvor NOx-udledningen i nogle områder skal reduceres med 75 procent sammenlignet med de nuværende grænser.
Kilde: MAN Diesel & Turbo