DFDS arbejder hele tiden med effektiviteten
DFDS står bestemt ikke tilbage for Stena Line, når det gælder om at øge brændstofeffektiviteten. Stena Line har lige bestilt fire nye færger, som de kalder verdens mest brændstofeffektive færger. Men Stena Line skal ikke forvente at fastholde den position.
”Vi arbejder rigtig meget med brændstofeffektivitet, og det er jo nærmest et helt katalog, der dækker alt lige fra LED-pærer til propeller. Vi har for eksempel konkurrencer mellem skibene om, hvem der bruger mindst brændstof, vi har skiftet propellerne på skibene til nogle, der er mere effektive. Vi har også ændret fartplanerne og reduceret havnetiden, så skibene har tid til at sejle langsomt”, remser Gert Jakobsen, kommunikationschef i DFDS op, over for Maritime Danmark, da han bliver spurgt om, hvordan DFDS arbejder med at øge brændstofeffektiviteten.
I den forbindelse nævner han også den igangværende forlængelse af Primula Seaways, der forlænges med 30 meter. Hensigten er, at alle skibene i blomsterklassen skal forlænges.
”Det giver også noget med hensyn til effektiviteten, for det koster meget lidt ekstra brændstof, men giver 20 procent ekstra kapacitet at forlænge skibet med 30 meter”, siger Gert Jakobsen.
Til gengæld har DFDS ikke lige nu nogle planer om at gå over til alternative brændstoftyper såsom LNG.
”Vi tror ikke på det på kort sigt, men det er bestemt noget, vi kigger på som et fremtidigt scenarie. Det er mere komplekst end som så. Man skal se på, om man har de rette skibe til det, og om der er bunkringsmuligheder i de forskellige havne. Vores skibe bliver flyttet rundt mellem ruterne, så det nytter ikke, at der er mulighed for at bunkre LNG i Klaipeda, hvis skibet bliver flyttet til en anden rute”, siger Gert Jakobsen.
LNG er derfor mere relevant i forbindelse med nybygninger, og de kommer også på et tidspunkt, og her er LNG ikke udelukket.
”Vi overvejer mulighederne for at bestille nye skibe, men er endnu ikke parat til at melde noget mere konkret ud om det”, siger Gert Jakobsen.
Redaktionen