DFDS afgørelse om Eurotunnel udskudt
The United Kingdom Competition Appeal Tribunal har i dag afgjort, at at Competition Commission, den engelske konkurrencemyndighed, skal foretage en yderligere undersøgelse af et aspekt af dens afgørelse vedrørende Eurotunnels køb af visse aktiver fra SeaFrance.
Competition Appeal Tribunal har afgjort, at Competition Commission ikke i tilstrækkelig grad har vurderet, om den har jurisdiktion til at undersøge transaktionen, herunder om det er en overførsel af aktiver eller en virksomhed. Competition Commission skal derfor genoverveje dette aspekt og udsende en ny afgørelse.
UK Competition Commission kom i begyndelsen af juni med en klar afgørelse, der krævede, at Eurotunnel ophører med at drive færgefart mellem Dover og Calais. Denne afgørelse blev som forventet anket af Eurotunnel.
Tre af de fire klagepunkter, som Eurotunnel og Société Coopérative de Production Sea France S.A. (SCOP) havde fremført, blev tilbagevist af Tribunalet, de to første fik Eurotunnel og SCOP slet ikke medhold i, og det tredje klagepunkt blev afvist, fordi det krævede, at selskaberne havde fået ret i de to første.
Det var kun det fjerde klagepunkt over konkurrencemyndighedens afgørelse, der fik Tribunalet til at sende sagen retur, da Eurotunnel her fik delvist ret, så der skal gennemføres en ny undersøgelse.
My Ferry Link, som det fællesejede selskab hedder, blev af konkurrencemyndigheden pålagt at indstille færgedriften seks måneder efter afgørelsen den 6. juni. Afvisningen af at behandle sagen fra Tribunalets side har indtil videre udskudt denne afgørelse, så My Ferry Link kan fortsætte sejladsen.
Baggrund for de engelske konkurrencemyndigheders beslutning
Den nationale engelske konkurrencemyndighed Office of Fair Trading videregav undersøgelsen af Eurotunnels køb af visse aktiver fra SeaFrance til Competition Commission den 29. oktober 2012.
Competition Commission afgjorde den 6. juni 2013, at Eurotunnel skulle ophøre med færgedrift fra havnen i Dover. Efterfølgende appellerede Eurotunnel og SCOP afgørelsen til Competition Appeal Tribunal.
Kilde: DFDS og Competition Appeal Tribunal