Det Blå Danmark har brug for flere kvinder
55 var mødt op i Danmarks Rederiforening onsdag eftermiddag for at drøfte, hvordan man får flere kvinder til søs og på rederikontorerne. Uddannelseskampagnen World Careers vil nu gøre en karriere i Det Blå Danmark mere attraktiv for kvinder.
”Vi er rigtig glade for, at vi i samarbejde med MDC kan sætte dette emne på dagsordenen og have en dialog med de forskellige parter i branchen om kvinder til søs. Det Blå Danmark har en rekrutteringsudfordring, og vi har derfor behov for at få udvidet talentmassen. Dette kan bl.a. gøres ved at tiltrække flere kvinder til den maritime branche”, siger Anne Bay Riisager, kampagneleder i World Careers.
I rederierne ser man gerne, at der kommer flere kvinder på rederikontorerne og til søs.
”Vi kan mærke, at det kræver noget ekstra at tiltrække kvinder til søfarten, så jeg er meget glad for, at der nu sættes fuld fokus på kvinders vilkår og muligheder i erhvervet. Vi har brug for, at flere kvinder ser søfarten som en attraktiv arbejdsplads og føler sig inspireret til at søge job hos os, så vi får en mere balanceret fordeling af mænd og kvinder – ikke mindst på lederposter. Derfor har vi brug for sådanne kampagner, der synliggør de overordentlig gode muligheder for hurtigt at opnå lederansvar og de mange vidt forskellige jobfunktioner, vi har at byde på,” siger Executive Vice President i DFDS, Henrik Holck.
Det maritime netværk MDC står bag dagens møde.
Redaktionen