Den gamle dame sejler igen.
Inspektionskutteren Tulugaq er atter på vandet efter en kort vinterpause. I starten af januar tog kutteren hul på det, der med største sandsynlighed bliver det sidste år på Grønland. Skibet afløses af det næste fartøj af Knud Rasmussen klassen, P572 med navnet Lauge Koch.
Tulugaq i Grønland. Arkivbillede.
Dermed lakker en æra mod enden når Søværnets ældste operative enhed (Kongeskibet og Sejlkutterne Svanen og Thyra er dog begge ældre) sejler hjem til Danmark en sidste gang. Men inden da skal der arbejdes.
De første uger er gået med afprøvning af skibet, øvelser for besætningen og oplæring og øvelser for den nye TKO (TeknikOfficer, Maskinmesteren ombord). Der er blevet øvet både ved interne øvelser og ved øvelse med HDMS Knud Rasmussen.
Y388 Tulugaq er bygget i 1979 på Svendborg Værft. Tulugaq er en inspektionskutter på 330 tons af Agdlek-klassen og er specielt bygget til brug for Søværnets bevogtningsopgaver ved Grønland.
Skroget er helsvejset og med isforstærkning, 31,45 meter langt, 7,70 meter bredt, dybdegang på 3,30 meter, en besætning på 15 mand og en aktionsradius på 3.525 sømil ved 10,86 knob.
Den var armeret med 2 stk. 20 mm maskinkanoner, men fra 2004 blev bestykningen ændret til 2 12,7 mm tunge maskingeværer.
Inden udgangen af 2017 får vi et nyt inspektionsfartøj i det danske søværn. Det er et projekt, der blev skudt i luften i 2013, da Forsvarsministeriet søgte Finansministeriets godkendelse til at bruge cirka 513 millioner kroner til at få bygget et tredje fartøj af Knud Rasmussen-klassen.
Læs mere om Tulugaqs afløser HER
Kilde: Søværnet