Danskerne i DIS forsvinder
Der har på intet tidspunkt i dette århundrede været flere skibe i DIS end nu, og antallet af søfarende i det danske skibsregister er siden 2000 vokset med 50,9 procent. Men imens DIS har haft vokseværk, er andelen af danske søfarende faldet med 21,4 procent.
I 2000 var mere end hver anden søfarende på danske skibe dansk - nu gælder det færre end hver tredje. På broen har antallet af danske skibsførere har været nogenlunde stabilt, men der er der ikke længere tilstrækkeligt mange lavere rangerende officerer til at erstatte dem.
Ifølge Søfartsstyrelsens seneste mønstringsstatistikker var der i 2011 433 danske skibsførere påmønstrede i DIS-skibe. Samtidig var der 258 danske overstyrmænd, 112 førstestyrmænd og 51 andenstyrmænd om bord i den danske handelsflåde.
”Tallene viser, at professionen som skibsofficer er inde i en ond cirkel, og en vending blokeres bl.a. af den begrænsede adgang til uddannelserne”, siger Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, til magasinet Søfartens Ledere,
”Konsekvensen af ikke at gøre noget er, at professionen set med danske briller simpelthen vil dø ud”, siger Lars Andersen.
I år 2000 var 55,3 procent af den sejlende arbejdsstyrke dansk, men i årene 2005 og 2006 tippede balancen, og danskerne blev overhalet af deres udenlandske kolleger.
Siden har faldet i den danske DIS-beskæftigelse været konstant, og i 2011, hvorfra de seneste tal fra Søfartsstyrelsen stammer, havde blot 31,6 procent af de DIS-søfarende dansk sønæringsbevis.
Nationalitetskravet vedr. skibsførerne har i et vist omfang holdt hånden under de danske kaptajner i DIS, idet netop danskerne i denne position er den gruppe, der er reduceret mindst de seneste 13 år. Faldet er dog på12,5 procent.
Antallet af danske overstyrmænd styrtdykkede med 39,2 procent, gruppen af danske 1. styrmænd er faldt med hele 40,7 procent, mens antallet af danske 2. styrmænd er faldet med 30,1 procent siden år 2000.
Kilde: Magasinet Søfartens Ledere