Danske udlandsfærger vil gerne lynteste
Danske Rederier håber, at myndighederne løbende vil revidere anbefalingerne om brug af lyntest af corona - f.eks. en test ved færgelejet hvor svaret foreligger 15 minutter senere. Det kan være en af vejene til flere passagerer for de hårdtprøvede udlandsfærger.
DFDS er et af de rederier, som på grund af aktuelle rejserestriktioner har mistet en stor del af passagerne – ikke mindst på ruterne København – Oslo og Frederikshavn – Oslo. Her ser rederiet perspektiver i de lyntest, som private udbydere tilbyder, hvor man i løbet af et kvarter kan få svar på, om man er positiv eller negativ for coronavirus.
”Lyntests vil afgjort være noget, som vi vil gøre brug af, hvis myndighederne tillader det. Det vil være en ekstra sikkerhed for både passagerer og besætning, hvis vi inden ombordstigning næsten kan garantere en virusfri færge”, siger DFDS’ passagerdirektør Kasper Moos.
”Vi har fuld forståelse for de restriktioner, som løbende bliver pålagt os og andre dele af samfundet for at bremse smitten. Men vi lever i høj grad af at sejle med passagerer, så vi er nødt til at få afsøgt alle muligheder, der kan hjælpe os i den her tid”, siger han.
Sundhedsstyrelsen har pt. frarådet større brug af lyntests, da de anses for at være upræcise, men på baggrund af kritikken af konklusionen fra både udbydere af lyntests og eksperter, håber Danske Rederier, at myndighederne løbende vil revidere anbefalingerne i takt med at nye eller forbedrede typer kommer frem.
”Vi har brug for at tage alle midler i brug for at hjælpe vores hårdtprøvede udlandsfærger. Udlandsfærgerne ser for tiden langt efter passagererne, så ethvert tiltag, der potentielt kan give flere passagerer, er velkomment. I Danske Rederier håber vi, at myndighederne igen vil se på de her lyntest og vurdere, om de kan anvendes på en forsvarlig måde, hvor man samtidig medtænker de positive effekter af øget mobilitet”, siger viceadm. direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.
”Som branche ser vi muligheder i både lyntests, vacciner og positive antistoftests. Det handler om at benytte alle de muligheder, som findes for at komme til at sejle med passagerer”, siger Jacob K. Clasen.
Kilde; Danske Rederier