Danske Rederier:Vigtig mangel i ETS-forslag
Danske Rederier hilser EU Parlamentets opbakning bag forslaget om at inddrage skibsfarten i EU´s kvotesystem (ETS) velkommen, men kritiserer, at Parlamentet ikke har medtaget vurderingen af et brændstofs CO2-påvirkning fra produktion til anvendelse.
“Det er ærgerligt og paradoksalt at Parlamentet ikke har valgt at medtage den såkaldte LCA (Life Cycle Assessment ), hvor man kigger på brændstoffernes udledning fra produktion til anvendelse. Det ville skabe bedre incitament for at investere i nye brændstoffer og dermed fremme optaget af grønne brændstoffer,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier i en kommentar til ETS-afstemningen i EU Parlamentet onsdag.
Danske Rederi mener, at det giver bedre mening at se på et brændstofs samlede CO2-aftryk - altså fra udvinding, produktion og afbrænding – og ikke kun på den mængde CO2 skibet udleder, når det sejler på et givent brændstof.
“Det bliver derfor nu en vigtig opgave for vores klimaminister Dan Jørgensen at få LCA-princippet igennem på rådsmødet den 28. juni og derefter i den endelige forhandling med EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet, der foregår i efteråret,” lyder opfordringen fra Maria Skipper Schwenn.
Redaktionen