Danske rederiers ordrebog falder markant
Danske rederier forventes at få leveret 42 nye skibe i år, svarende til knap 1,1 millioner dwt, og til næste år 66 skibe, svarende til knap 4 millioner dwt. Men derefter dykker det brat. De store udsving skyldes dog kun delvist de svage markedsvilkår og den store overkapacitet, forklarer Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening til Maritime Danmark.
”Når du kigger flere år ud i fremtiden, vil antallet af bestilte skibe altid dykke markant. Det er en helt logisk tidshorisont, da det sjældent tager mere end et par år, fra man beslutter at bygge et skib, til det er leveret. Og drejer det sig om eksempelvis en standard produkttanker, kan den endda typisk leveres inden for ca. 6 måneder under markedsforhold, som vi ser i dag”, siger Jakob Ullegård.
I 2018 forventes indtil videre kun 14 skibe leveret, svarende til 1,4 millioner dwt.
”Vi vil givetvis se, at der vil blive både bestilt og leveret færre skibe til danske rederier i de kommende år som følge af overkapacitet på markederne og som følge af den generelt svage udvikling i verdensøkonomien. Det er helt naturligt, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man bestiller nybygninger, når markederne ser ud, som de gør i øjeblikket”, siger Jakob Ullegård.
Når nybygningsordrerne topper så meget lige præcis til næste år, skyldes det, at en del leveringer er blevet udskudt fra 2015/2016 til 2017.
Redaktionen