Danske rederier risikerer dobbeltregning
Mærsk, Stena Weco, Ultrabulk og flere andre danske rederier kæmper et år efter OW Bunkers konkurs for at undgå dobbeltregninger eller skibsarrest. OWs storbank ING er nu, sammen med kuratorerne, for alvor på jagt efter 6,8 milliarder kroner for bunkerolie. Det skriver Børsen.
”På grund af forskelle i international lov om søpant risikerer vi arrest af vore skibe, hvis vi betaler OW Bunker-boet for den leverede olie. Vi har ikke sikkerhed for, at den fysiske leverandør også betales af OW-boet”, siger Henrik Sleimann Petersen, direktør i Ultrabulk til Børsen.
Sammen med 15 andre rederier her iblandt danskbaserede Stena Waco og sydfynske Rederiet MH Simonsen anmodede Henrik Sleimann Petersen ifølge shippingmediet Lloyds List i sidste uge en britisk domstol om at træffe afgørelse om, at deres skibe ikke må arresteres, før der foreligger en retsafgørelse om, hvor vidt det er OW Bunkers konkursbo eller til den fysiske olieleverandør, der har krav på betalingerne.
OW bunker gik konkurs, efter at de ledende medarbejdere i OW Bunkers datterselskab i Singapore, Dynamic Oil Trading, havde ydet kreditter for over 750 millioner kroner. Ledelsen i Singapore er blevet anklaget for svindel og bedrageri.
Efter konkursen har flere udenlandske rederier oplevet, at deres skibe er blevet taget i arrest, som følge af ubetalte regninger fra den fysiske leverandør af olie, der er afregnet med OW Bunker.
Stena Waco har ikke svaret på henvendelse fra Børsen for en kommentar, mens MH Simonsen og Mærsk ikke ønsker at udtale sig, så længe der er en sag kørende.
Kilde: Børsen