Danske rederier bekæmper korruption
Danske rederier som A.P. Møller-Mærsk, Norden, Torm og J. Lauritzen er sammen med andre globale aktører inden for den maritime verden gået sammen i anti-korruptionsnetværket Maritime Anti-Corruption Network (MACN), der mødes et par gange om året for at diskutere, hvordan man kan komme problemerne med korruption til livs.
”Hvis man eksempelvis skal sejle igennem Suezkanalen, og ens skib bliver sat bagest i køen, fordi alle andre virksomheder betaler bestikkelse for at komme først, så er det en stor ulempe for virksomheden”, nævner Travis Winslow, formand for netværket, som eksempel på korruption inden for den maritime verden.
Han mener, at den fælles brancheindsats mod korruption er vigtig, fordi det giver en sikkerhed for den enkelte virksomhed.
Hos Mærsk mener man, at det er vigtigt at se på effektiviseringer i kampen mod korruption.
”Korruption og ineffektive forretninger kan som oftest kædes sammen og kan tackles ved at fokusere på effektivitet, eksempelvis ved at implementere en standarddriftsprocedure i alle havneagenturer for dermed at eliminere unødvendige kontrolprocesser”, lyder et forslag for Mærsk.
Mærsk har tidligere været beskyldt for korruption i Brasilien i forbindelse med en kontrakt med det brasilianske olieselskab Petrobras, men Mærsk Gruppen har en nultolerance over for korruption, både direkte og via tredjepart, forklarer selskabet.
Kilde: Dagbladet Børsen