Danske Martime utilfred med EU-udbud

Danske Maritime er meget utilfreds med, at Søværnet har sendt reparation og vedligeholdelse af to orlogsfartøjer i udbud. Ingen andre EU-land med skibsbygningskompetencer sender sådanne ordrer i udbud, og det burde vi heller ikke gøre i Danmark, mener Danske Maritime.

”EU-udbud kan føre til, at man tvinges til at acceptere billigere tilbud fra statsstøttede udenlandske værfter, selvom der måske kan være tvivl om kvaliteten”, siger adm. direktør i Danske Maritime Jenny N. Braat.

I Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark slås det fast, at de danske maritime styrkepositioner skal udbygges og anvendes til at skabe vækst.

”Hvis vi vil være sikre på, at de danske orlogsskibe er til rådighed, når de skal bruges, må vi bevare kompetencerne til at vedligeholde skibene her i landet. Der er en snæver sammenhæng mellem den løbende vedligeholdelse og evnen til fortsat at udvikle skibene”, siger Jenny N. Braat.

Danske Maritime mener ikke, at vi i længden kan forlade os på udenlandske leverandører til vores søværn. Netop på området for orlogsfartøjer er Danmark langt foran og præsterer højere kvalitet til en billigere totalpris end de andre EU-lande.

”Den position kan vi kun fortsat sikre, hvis vi bevarer kompetencerne her i landet, og det indebærer også at lade de danske værfter vedligeholde skibene. Hvis kompetencerne mistes, vil fremtidige orlogsskibe bygget i udlandet ikke leve op til de høje kvalitetskrav, vi stiller i dag”, siger Braat.

Ifølge Danske Maritime kræver udenlandsk byggede orlogsskibe større mandskab pr. skib, de totale anskaffelsespriser er langt højere og anvendeligheden mindre.

Kilde: Danske Maritime

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle