Danske Martime utilfred med EU-udbud
Danske Maritime er meget utilfreds med, at Søværnet har sendt reparation og vedligeholdelse af to orlogsfartøjer i udbud. Ingen andre EU-land med skibsbygningskompetencer sender sådanne ordrer i udbud, og det burde vi heller ikke gøre i Danmark, mener Danske Maritime.
”EU-udbud kan føre til, at man tvinges til at acceptere billigere tilbud fra statsstøttede udenlandske værfter, selvom der måske kan være tvivl om kvaliteten”, siger adm. direktør i Danske Maritime Jenny N. Braat.
I Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark slås det fast, at de danske maritime styrkepositioner skal udbygges og anvendes til at skabe vækst.
”Hvis vi vil være sikre på, at de danske orlogsskibe er til rådighed, når de skal bruges, må vi bevare kompetencerne til at vedligeholde skibene her i landet. Der er en snæver sammenhæng mellem den løbende vedligeholdelse og evnen til fortsat at udvikle skibene”, siger Jenny N. Braat.
Danske Maritime mener ikke, at vi i længden kan forlade os på udenlandske leverandører til vores søværn. Netop på området for orlogsfartøjer er Danmark langt foran og præsterer højere kvalitet til en billigere totalpris end de andre EU-lande.
”Den position kan vi kun fortsat sikre, hvis vi bevarer kompetencerne her i landet, og det indebærer også at lade de danske værfter vedligeholde skibene. Hvis kompetencerne mistes, vil fremtidige orlogsskibe bygget i udlandet ikke leve op til de høje kvalitetskrav, vi stiller i dag”, siger Braat.
Ifølge Danske Maritime kræver udenlandsk byggede orlogsskibe større mandskab pr. skib, de totale anskaffelsespriser er langt højere og anvendeligheden mindre.
Kilde: Danske Maritime