Danske Maritime: Sørgelig beslutning i IMO
Invasive arter får frit spil i yderligere op til fem år, har FN’s søfartsorgan, IMO,i London besluttet. Beslutningen vil fremgå af resolutionen, som udarbejdes i morgen fredag. Danske Maritime kalder det sørgeligt, både for miljøet og den maritime industri.
”Det er sørgeligt, både for havmiljøet og den maritime industri, at der nu går yderligere to år, og for omkring 40 procent af verdens skibe reelt yderligere fem år, inden det er forbudt at udlede urenset ballastvand fra fragtskibe,” siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, under denne uges møder i London i miljøkomiteen i IMO, som er FN’s søfartsorgan.
Indtil mødet i denne uge skulle ballastvandkonventionen træde i kraft 8. september 2017og virke for de første skibe fra denne dato. Konventionen blev ratificeret i september 2016, efter at IMO havde færdigforhandlet den i 2004 på baggrund af årelange drøftelser om reglerne.
Forslaget i form af et kompromis om at udskyde ikrafttrædelsen i yderligere to år, altså fra 8. september 2019, som blev fremført af Norge med opbakning fra Brasilien, Cook Islands, Indien, Liberia, og Storbritannien, vandt desværre genklang hos et flertal i miljøkomiteen.
Dermed er der sat nye start- og slutdatoer for, hvornår de mere end 60.000 skibe på oceanerne skal indføre systemer til at rense deres ballastvand. Nogle skibe har allerede installeret rensesystemer, men tidspunktet for, hvornår alle fragtskibe skal rense ballastvand, vil med denne IMO-beslutning blive udskudt med yderligere to år fra 2022 til 2024.
”Realiteten er dog, at fire ud af ti af skibe i verdensflåden får lov til at udskyde i fem år. Det er de rundt regnet 40 procent, som skulle have indført systemer i perioden 8. september 2017 – 8. september 2019. De kan nu vente til mellem 2022 og 2024, og det er en voldsom udskydelse, der ikke kan undgå at sætte spor på havmiljøet og den maritime industri,” siger Jenny N. Braat.
Mere end 60.000 skibe verden over skal til at rense deres ballastvand før udledning, og det globale marked estimeres til mere end 300 milliarder kroner i perioden 2017 til 2023.
Kilde: Danske Maritime