Danske Maritime: Scrubberforbud vil være politisk selvmål

Miljøminister Magnus Heunickes forslag om at forbyde udledning af scrubbervand kritiseres af Danske Maritime, der mener, at “et forbud kan påvirke den internationale skibsfart til Danmark negativt, den maritime branche bliver ramt hårdt økonomisk”.

"Vores holdning er, at et dansk totalforbud mod scrubbere vil være et politisk selvmål med negative konsekvenser for både klimaet, miljøet, økonomien og tusindvis af skibe med teknologien ombord,” siger Jenny Braat, der samtidig undrer sig over, at miljøministeren ikke ved, hvordan et forbud reelt set skal håndhæves.. Foto: Danske Maritime

Ministeren ønske om at forhandle med Folketingets partier om et forbud kommer på baggrund af tal fra Miljøstyrelsen, der viser, at at udledningen af scrubbervand fra skibe er en væsentlig kilde til flere af de tungmetaller og tjærestoffer som forurener havmiljøet.

Danske Maritime og danske producenter af scrubbere har givet “fagligt input” til forarbejdet i Miljøministeriet, “men en række tekniske og faktuelle bemærkninger fra den maritime industri blev ikke medtaget trods vedholdende kommunikation,” skriver organisationen i en pressemeddelelse.

“Derfor vil den politiske debat nu hvile på et forkert grundlag, hvor bæredygtighed ses i et alt for snævert lys,” siger Jenny Braat, der er adm. direktør i Danske Maritime.

Danske Maritime fremhæver, at scrubberteknologien blev udviklet med opbakning fra Miljøministeriet “og løser de ønskede miljøudfordringer”.

Ifølge Miljøministeriet har udledningen af scrubbervand medvirket til, at der er for høje niveauer af en række tungmetaller og tjærestoffer som bly, cadmium, anthracen og benz(a)pyren i havmiljøet.

Beregninger fra Miljøstyrelsen viser, at op mod 20 procent af udledningen af nikkel og 7 procent af udledningen af anthracen kommer fra scrubbervand, fremgår det af en pressemeddelelse fra Miljøministeriet.

Danske Maritime peger på, at scrubberne har reduceret luftforureningen markant og hævder, at brugen af olie med lavt svovlindhold ikke er et godt alternativ.

“Også denne type brændstof kan medføre betydelig luftforurening uden en scrubber og har et højt klimaaftryk i produktionen. Igen efterlyses en holistisk tilgang til klima- og miljøpåvirkning,” skriver Danske Maritime i pressemeddelelsen.

- emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle