Dansk virksomhed udvikler skibsdroner

Den danske droneproducent Little Smart Things fra Nexø, Bornholm, har fået en bevilling fra Innovationsfonden, der gør det muligt for Little Smart Things at videreudvikle sine droner, så de af sig selv kan lande på skibe. Virksomheden har kun eksisteret i to år, men har allerede udviklet en fastvingedrone ved navn Cumulus One.

”Samarbejdet med Innovationsfonden gør det muligt for os at bringe Danmark i front inden for fuldautomatiske droner og landing på bevægelige mål. Det gør, at det maritime erhverv for alvor får et redskab i dronen, som kan gøre en forskel”, siger Esben Nielsen, direktør i Little Smart Things. Han forudser, at denne drone-teknologi bliver en eksportsucces for Danmark.

Samarbejdet med Innovationsfonden samt partnerne DTU Space og Aalborg Universitet gør det muligt at videreudvikle Cumulus One, så dronen også kan lande fuldautomatisk og med samme høje præcision på bevægelige mål såsom et dæk på et skib, som er i fart og udsat for søgang.

Den konkrete evne til at flyve fuldautomatisk og ikke mindst evnen til selv at finde skibet og lande præcist på dækket, gør dronen brugbar i en lang række maritime sammenhænge. Det kan for eksempel være inden for søredning generelt, MOBredning (Man OverBoard), is-rekognoscering i Grønland og Arktis, piratadvarsel, fiskeriinspektion og som en del af miljøindsatsen på havet, for eksempel overvågning af olieudslip og luftforurening fra skibe. Alt sammen opgaver, som der i dag bruges millioner af kroner på at løse med traditionelle fartøjer herhjemme og i udlandet. Mange af de opgaver kan fremover løses af Little Smart Things’ drone, fordi den selv kan lande på skibe.

Med dronens høje fleksibilitet og automatisering sammen med dens lave pris i forhold til alternative metoder gør, at den kan blive tilgængelig for mange parter i søfarten, og at den kan blive udbredt på fartøjer af mange størrelser.

Samtidig er der ikke de store krav til uddannelse af det personale, som skal håndtere dronen, da den i høj grad klarer sig selv. Der skal for eksempel ikke uddannes piloter til at styre den.

Indenfor søredning kan dronen bringe responstiden væsentligt ned. I dag er man afhængig af, at en redningshelikopter eller redningsbåd skal nå frem for at lokalisere den nødstedte. I fremtiden vil mange skibe selv kunne have en drone ombord, fordi det bliver både teknologisk og prismæssigt tilgængeligt. Dronen kan sendes ud, hvis der er mand over bord, eller der er brug for anden søredning. Dronen flyver selv ud og lokaliserer den nødstedte via termisk kamera.

Kilde: Little Smart Things

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

08.11.2025Maritimedanmark.dk

EU-styrker befrier kapret tankskib ud for Somalia

08.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre dræbt i brand om bord på Maersk-chartret containerskib

07.11.2025Maritimedanmark.dk

USA’s kystvagt sætter rekord i beslaglagt kokain

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course