Dansk virksomhed udvikler skibsdroner

Den danske droneproducent Little Smart Things fra Nexø, Bornholm, har fået en bevilling fra Innovationsfonden, der gør det muligt for Little Smart Things at videreudvikle sine droner, så de af sig selv kan lande på skibe. Virksomheden har kun eksisteret i to år, men har allerede udviklet en fastvingedrone ved navn Cumulus One.

”Samarbejdet med Innovationsfonden gør det muligt for os at bringe Danmark i front inden for fuldautomatiske droner og landing på bevægelige mål. Det gør, at det maritime erhverv for alvor får et redskab i dronen, som kan gøre en forskel”, siger Esben Nielsen, direktør i Little Smart Things. Han forudser, at denne drone-teknologi bliver en eksportsucces for Danmark.

Samarbejdet med Innovationsfonden samt partnerne DTU Space og Aalborg Universitet gør det muligt at videreudvikle Cumulus One, så dronen også kan lande fuldautomatisk og med samme høje præcision på bevægelige mål såsom et dæk på et skib, som er i fart og udsat for søgang.

Den konkrete evne til at flyve fuldautomatisk og ikke mindst evnen til selv at finde skibet og lande præcist på dækket, gør dronen brugbar i en lang række maritime sammenhænge. Det kan for eksempel være inden for søredning generelt, MOBredning (Man OverBoard), is-rekognoscering i Grønland og Arktis, piratadvarsel, fiskeriinspektion og som en del af miljøindsatsen på havet, for eksempel overvågning af olieudslip og luftforurening fra skibe. Alt sammen opgaver, som der i dag bruges millioner af kroner på at løse med traditionelle fartøjer herhjemme og i udlandet. Mange af de opgaver kan fremover løses af Little Smart Things’ drone, fordi den selv kan lande på skibe.

Med dronens høje fleksibilitet og automatisering sammen med dens lave pris i forhold til alternative metoder gør, at den kan blive tilgængelig for mange parter i søfarten, og at den kan blive udbredt på fartøjer af mange størrelser.

Samtidig er der ikke de store krav til uddannelse af det personale, som skal håndtere dronen, da den i høj grad klarer sig selv. Der skal for eksempel ikke uddannes piloter til at styre den.

Indenfor søredning kan dronen bringe responstiden væsentligt ned. I dag er man afhængig af, at en redningshelikopter eller redningsbåd skal nå frem for at lokalisere den nødstedte. I fremtiden vil mange skibe selv kunne have en drone ombord, fordi det bliver både teknologisk og prismæssigt tilgængeligt. Dronen kan sendes ud, hvis der er mand over bord, eller der er brug for anden søredning. Dronen flyver selv ud og lokaliserer den nødstedte via termisk kamera.

Kilde: Little Smart Things

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark