Dansk virksomhed udvikler skibsdroner
Den danske droneproducent Little Smart Things fra Nexø, Bornholm, har fået en bevilling fra Innovationsfonden, der gør det muligt for Little Smart Things at videreudvikle sine droner, så de af sig selv kan lande på skibe. Virksomheden har kun eksisteret i to år, men har allerede udviklet en fastvingedrone ved navn Cumulus One.
”Samarbejdet med Innovationsfonden gør det muligt for os at bringe Danmark i front inden for fuldautomatiske droner og landing på bevægelige mål. Det gør, at det maritime erhverv for alvor får et redskab i dronen, som kan gøre en forskel”, siger Esben Nielsen, direktør i Little Smart Things. Han forudser, at denne drone-teknologi bliver en eksportsucces for Danmark.
Samarbejdet med Innovationsfonden samt partnerne DTU Space og Aalborg Universitet gør det muligt at videreudvikle Cumulus One, så dronen også kan lande fuldautomatisk og med samme høje præcision på bevægelige mål såsom et dæk på et skib, som er i fart og udsat for søgang.
Den konkrete evne til at flyve fuldautomatisk og ikke mindst evnen til selv at finde skibet og lande præcist på dækket, gør dronen brugbar i en lang række maritime sammenhænge. Det kan for eksempel være inden for søredning generelt, MOBredning (Man OverBoard), is-rekognoscering i Grønland og Arktis, piratadvarsel, fiskeriinspektion og som en del af miljøindsatsen på havet, for eksempel overvågning af olieudslip og luftforurening fra skibe. Alt sammen opgaver, som der i dag bruges millioner af kroner på at løse med traditionelle fartøjer herhjemme og i udlandet. Mange af de opgaver kan fremover løses af Little Smart Things’ drone, fordi den selv kan lande på skibe.
Med dronens høje fleksibilitet og automatisering sammen med dens lave pris i forhold til alternative metoder gør, at den kan blive tilgængelig for mange parter i søfarten, og at den kan blive udbredt på fartøjer af mange størrelser.
Samtidig er der ikke de store krav til uddannelse af det personale, som skal håndtere dronen, da den i høj grad klarer sig selv. Der skal for eksempel ikke uddannes piloter til at styre den.
Indenfor søredning kan dronen bringe responstiden væsentligt ned. I dag er man afhængig af, at en redningshelikopter eller redningsbåd skal nå frem for at lokalisere den nødstedte. I fremtiden vil mange skibe selv kunne have en drone ombord, fordi det bliver både teknologisk og prismæssigt tilgængeligt. Dronen kan sendes ud, hvis der er mand over bord, eller der er brug for anden søredning. Dronen flyver selv ud og lokaliserer den nødstedte via termisk kamera.
Kilde: Little Smart Things