Dansk tilfredshed med ny Polarkode
Efter flere års forhandlinger blev første del af arbejdet med den nye polarkode færdigt lige før årsskiftet. De hjemlige søfartsmyndigheder mener, at der er grund til at være tilfreds med resultatet, også selvom ikke alle de danske ønsker blev imødekommet.
”Noget af det helt centrale er, at det nu bliver et internationalt krav for skibene at være certificeret til den isklasse, der modsvarer den is, skibet skal sejle i. Før var det mere op til industrien, til rederne, om skibene skulle være klasset til issejlads eller ej. Fremover bliver det altså et ufravigeligt krav”, siger kontorchef i søfartsstyrelsen Per Sønderstrup, som har deltaget i forhandlingerne i IMOs Søsikkerhedskomité, MSC.
De nye krav kommer i store træk til at gælde for skibe, der sejler nord for den 60. breddegrad i Arktis og tilsvarende område i Antarktis. Reglerne omfatter alle fragtskibe over 500 bruttotons samt passagerskibe på internationale rejser.
Det sidstnævnte har været et kerneområde for de danske forhandlere, der havde stillet krav om, at passagerskibe skulle koordinere deres sejladser og følges ad, så de kunne komme hinanden til undsætning i tilfælde af en grundstødning eller anden ulykke. Det kom man ikke igennem med, men det blev dog skrevet ind i Polarkoden, at skibene skal tilstræbe at gøre det.
Polarkoden er et bindende sæt internationale regler for rederiers adfærd i farvandene ved polerne. De nye regler vil stille krav til såvel skibskonstruktion, uddannelse og besætning samt eftersøgnings- og redningsprocedurer.
Sikkerhedsdelen af Polarkoden blev vedtaget i november sidste år.
Uddannelsesdelen blev forhandlet på plads i sidste uge og endelig ventes miljødelen vedtaget i maj i år.
Den samlede polarkode skal efter planen træde i kraft ved årsskiftet 2016/2017.
Kilde: Søfartens Ledere