Dansk skibsfart bifalder nye ambassader
Der er ros fra Danmarks Rederiforening til regeringen i forbindelse med den nye reform af udenrigstjenesten, som indebærer en justering af den danske repræsentation i i alt 25 lande.
Rederiforeningen glæder sig især over åbningen af ambassader i Nigeria, Colombia, Filippinerne og Burma, som kan gavne skibsfartens muligheder for at skabe vækst.
”Når det nu er nødvendigt at prioritere den danske indsats ude i verden, så mener vi, at det er en fornuftig prioritering. Det har længe været et ønske for os med en dansk repræsentation i blandt andet Vestafrika og i andre områder, hvor den økonomiske vækst spirer. Danske rederier er i høj grad til stede i de lande, hvor vi nu åbner ambassader, og det er en stor fordel fremover at have det officielle Danmark til stede til at støtte eksisterede aktivitet og forretningsudvikling og håndtere eventuelle problemer”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening,
Vestafrika er ifølge Rederiforeningen i særlig grad et interessant marked for danske rederier. Danske rederier har ca. 7 procent af deres aktivitet i Afrika, svarende til ca. 14 milliarder kroner årligt.
De største indtægter kommer fra Nigeria og Angola, lande der begge oplever betydelig vækst og er store råvareeksportører, bl.a. af olie og gas. Bagge lande importerer størsteparten af deres forbrugsvarer, hvilket giver stor efterspørgsel efter containertransport.
”Den nye ambassade i Nigeria styrker relationerne mellem Nigeria og Danmark, hvilket kan understøtte danske rederier og andre danske virksomheders aktiviteter i Vestafrika og gøre det lettere at udvide aktiviteterne. Samtidig er det afgørende for os, at vi har dansk støtte og en tæt dialog med lokale myndigheder i akutte situationer, eksempelvis i forbindelse med pirateri, som er en stor udfordring i Vestafrika”, siger Anne H. Steffensen.
Danmarks Rederiforening mener desuden, at det er fornuftigt at åbne ambassader i Colombia, et land i en rivende økonomisk udvikling, i Fillippinerne som også er et voksende marked og i Myanmar/Burma. Samtidig er det, set med dansk skibsfarts briller, glædeligt, at Udenrigsministeriet som en del af reformen sætter flere ressourcer af til det arktiske område, der har et enormt maritimt vækstpotentiale.
Kilde: Danmarks Rederiforening