Dansk levering af vagtskibe til Femern Bælt
Det bliver det danske selskab Northern Offshore Service A/S fra Kastrup, der skal levere de to vagtskibe, der skal sikre sejladsen i Femern Bælt mens Femern-tunnelen bygges. Et tysk firma skal levere det mandskab, der skal være bindeled mellem de tyske myndigheder og vagtskibene.
Vagtskibene bliver en del af et maritimt overvågningssystem, som under bygget skibet af verdens længste sænketunnel på 18 km., skal overvåge skibstrafikken i Femern Bælt. Ud over vagtskibene består systemet af et fælles dansk-tysk døgnbemandet VTS-center i Travemünde i Tyskland.
”Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og vi har gode erfaringer med denne type systemer, som også blev benyttet under byggeriet af Øresundsforbindelsen”, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør i Femern A/S.
De to vagtskibe skal være klar til at skride ind, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviterne. “Vi er taknemmelige for at være blive valgt til dette projekt. Dette er et godt eksempel på, at vo- res skibe og besætning præsterer godt, og at vi skal fortsætte dette gode arbejde. Vi ser frem til at påbegynde dette nye projekt i samarbejde med Femern A/S”, udtaler David Kristensson, bestyrelsesformand for Northern Offshore Services A/S.
Det tyske selskab EMS Maritime Offshore GmbH i Emden vil stå for det mandskab, der skal agere som bindeled mellem de tyske myndigheder og vagtskibene, mens Søværnet vil varetage den tilsvarende funktion på dansk side.
Kilde: Femern A/S