Danmarks største tørlastskib til ophugning
Engang var den indiske bulkcarrrier Mahavir Prasad et af Danmarks to største tørlastskibe og endda i offentlig eje. Nu er virkeligheden den, at skibet er afleveret på den pakistanske ophugningsstrand Gadani Beach, hvor ophuggerne er i gang med at omdanne skibet til brugbart armeringsjern og skrot til omsmeltning
Af Bent Mikkelsen
Mahavir Prasad blev leveret fra Odense Staalskibsværft i Munkebo i marts 1983 under navnet Elsam Fyn.
Skibet var dengang sammen med søsterskibet Elsam Jylland de største tørlastskibe under dansk flag med 137.000 DWT.
Baggrunden for, at det offentligt ejede andelsselskab Elsam lod to store skibe bygge til transport af kul til kraftværkerne i Jylland og på Fyn, var et stærkt ønske om høj forsyningssikkerhed i levering af kul fra Richards Bay i Sydafrika. Filosofien var, at når raterne i bulkmarkedet kunne Elsam stadig sejle kul hjem til kostprisen.
Det kom dog til at gå anderledes, idet markedet kun sporadisk nåede op på de priser, som Elsam selv kunne sejle til. Det meste af den tid, som skibene sejlede for Elsam var markedet lavere end kostprisen for sejlads bl.a. for det japanske rederi Sanko Line i 1984 fik bulkmarkedet til at skride fuldstændig sammen med en ordre og levering af 140 nye bulkcarriers i løbet af kort tid.
I begyndelsen kom Elsam-skibene til at sejle kul hjem fra Sydafrika, men da imbargoen blev strammet valgte Elsam i stedet at købe kul i Colombia i Sydamerika. Derfor skiftede sejladsen til rutefart mellem Puerto Bolivar, Colombia, og Enstedværket i Aabenraa og kulterminalen i Århus. De to Elsam-bulkcarrier har fra tid til anden sejlet fremmede laster i det frie marked bl.a. et par rejser med jernmalm fra Narvik til Rotterdam.
Elsam Fyn blev solgt i maj 2000 til den indiske Essar Group for en sum på USD 10,5 million og blev overtaget i Dubai 18. august 2000 kl. 17:00 lokal tid og fik navnet Mahavir, og fik senere Prasad tilføjet. Over de senere år har skibet sejlet fast mellem de indiske havne Magdalla og Visakhapatnam indtil rejse 20. september 2012 gik til Gadani Beach. Salget indbragte Essar Group USD 7,76 millioner svarende til 398 USD pr. tons stål i et stærkt markedet for skrot-tonnage. Der var 19.500 tons stål i Mahavir Prasad.
Søsterskibet Elsam Jylland sejlede for Elsam indtil juli 2002, da det blev solgt til en græsk reder. Det kom i 2008 til et kinesisk rederi og blev derfra i 2011 solgt til Essar Group i Mumbai, hvor det sejler som Ram Prasad i samme fart som søsterskibet indtil ophugningen.