Danmarks største tørlastskib til ophugning

Engang var den indiske bulkcarrrier Mahavir Prasad et af Danmarks to største tørlastskibe og endda i offentlig eje. Nu er virkeligheden den, at skibet er afleveret på den pakistanske ophugningsstrand Gadani Beach, hvor ophuggerne er i gang med at omdanne skibet til brugbart armeringsjern og skrot til omsmeltning

Af Bent Mikkelsen

Mahavir Prasad blev leveret fra Odense Staalskibsværft i Munkebo i marts 1983 under navnet Elsam Fyn.

Skibet var dengang sammen med søsterskibet Elsam Jylland de største tørlastskibe under dansk flag med 137.000 DWT.

Baggrunden for, at det offentligt ejede andelsselskab Elsam lod to store skibe bygge til transport af kul til kraftværkerne i Jylland og på Fyn, var et stærkt ønske om høj forsyningssikkerhed i levering af kul fra Richards Bay i Sydafrika. Filosofien var, at når raterne i bulkmarkedet kunne Elsam stadig sejle kul hjem til kostprisen.

Det kom dog til at gå anderledes, idet markedet kun sporadisk nåede op på de priser, som Elsam selv kunne sejle til. Det meste af den tid, som skibene sejlede for Elsam var markedet lavere end kostprisen for sejlads bl.a. for det japanske rederi Sanko Line i 1984 fik bulkmarkedet til at skride fuldstændig sammen med en ordre og levering af 140 nye bulkcarriers i løbet af kort tid.

I begyndelsen kom Elsam-skibene til at sejle kul hjem fra Sydafrika, men da imbargoen blev strammet valgte Elsam i stedet at købe kul i Colombia i Sydamerika. Derfor skiftede sejladsen til rutefart mellem Puerto Bolivar, Colombia, og Enstedværket i Aabenraa og kulterminalen i Århus. De to Elsam-bulkcarrier har fra tid til anden sejlet fremmede laster i det frie marked bl.a. et par rejser med jernmalm fra Narvik til Rotterdam.

Elsam Fyn blev solgt i maj 2000 til den indiske Essar Group for en sum på USD 10,5 million og blev overtaget i Dubai 18. august 2000 kl. 17:00 lokal tid og fik navnet Mahavir, og fik senere Prasad tilføjet. Over de senere år har skibet sejlet fast mellem de indiske havne Magdalla og Visakhapatnam indtil rejse 20. september 2012 gik til Gadani Beach. Salget indbragte Essar Group USD 7,76 millioner svarende til 398 USD pr. tons stål i et stærkt markedet for skrot-tonnage. Der var 19.500 tons stål i Mahavir Prasad.

Søsterskibet Elsam Jylland sejlede for Elsam indtil juli 2002, da det blev solgt til en græsk reder. Det kom i 2008 til et kinesisk rederi og blev derfra i 2011 solgt til Essar Group i Mumbai, hvor det sejler som Ram Prasad i samme fart som søsterskibet indtil ophugningen.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Vild video viser orkanen Milton fra sejlende drone

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark