Danmark verdens 4. største søfartsnation
Hvis man medregner samtlige skibe kontrolleret af danske interesser, er Danmark med ca. 2100 skibe - eller 62 millioner BT - nu den 4. største søfartsnation i verden, kun overgået af Japan, Grækenland og Kina
Det fremgår af den seneste udgave af - Skibsfarten i tal - der udgives af Danmarks Rederiforening.
Opgørelsen viser, at den danske handelsflåde siden krisens start i 2008 er vokset med 75 skibe på 1,4 mio. BT eller 1,6 mio. TDW. Skibe i liniefart tegner sig for den største del af væksten med over 800.000 BT, tæt fulgt af tankskibe med en vækst på 700.000 BT i de seneste 4 år.
Der har været en vis nedgang i tørlastflåden, mens antallet at specialskibe, som bl.a. betjener offshore-industrien, er blevet forøget med 68 enheder og fordoblet, målt på tonnagen, i samme periode.
Med sine over 11 mio. BT udgør den danske handelsflåde 1,1 % af verdenstonnagen, hvilket berettiger til en 18. plads på verdensranglisten. Danske rederier ejer dog herudover et betydeligt antal skibe under udenlandske flag, hvilket bringer den danskejede tonnage op på over 30 mio. BT (eksklusive specialskibe) og en 8. plads på verdensplan – kun overgået af de største industrilande samt Grækenland.
En yderligere fordobling af dansk skibsfarts betydning på verdensplan opnås, hvis man medregner skibe indchartret eller på anden måde kontrolleret af danske interesser, såkaldt operatørvirksomhed. Dette bringer senest tallet op på ca. 2100 skibe eller 62 mio. BT og placerer Danmark på en 4. plads blandt søfartsnationerne, kun overgået af Japan, Grækenland og Kina. Danske rederier transporterer ca. 10 % af verdenshandelen.
Der har været et jævnt fald i rederiernes ordrebøger, efterhånden som leveringerne af de skibe der blev kontraheret inden krisen, har fundet sted. I indeværende år har den fortsatte overkapacitet medført en afventende holdning, og der har kun været kontraheret 10 større skibe og otte mindre.
Danske rederiers ordrebeholdning andrager pr. 1. oktober 2012: 92 skibe på 5,2 mio. BT eller 5,7 mio. TDW. Danmark ligger på en 14. plads for ordrebeholdninger på verdensplan.
Dansk skibsfarts valutaindtjening har været stærkt stigende i mange år, bortset fra en nedgang til 140 mia. kr. i 2009, hvor krisen var på sit højeste. Allerede i 2010 var der dog en pæn opgang til 176 mia. kr., og fremgangen fortsatte i 2011 til 183 mia. kr. I indeværende år forventes det, at tallet vil nå, eller overstige, den hidtidige rekord på 190 mia. kr. fra 2008.
Dermed bevarer skibsfarten sin position som den største enkeltbidragsyder til den danske valutabalance.
Læs hele opgørelsen HER
Kilde: Danmarks Rederiforening